Trött och orkeslös? Här kan du ha orsaken

Trött och orkeslös? Här kan du ha orsaken

Om du går runt och är orkeslös har tanken ”får jag i mig det jag behöver” säkert slagit dig. Vår kost har blivit en alltmer central punkt i våra liv oavsett om det är för att ge våra barn bästa möjliga förutsättningar att växa och vara friska eller för att vi ska känna oss ”som oss själva” efter en period av låg energi.

Av alla mikronäringsämnen som kroppen behöver är det oftast järn vi inte får i oss tillräckligt av sett till hela världen, enligt Livsmedelsverket. Låga järnnivåer är något som kan påverka människor i alla åldersgrupper och samhällsklasser.

Olika skäl till låga järnnivåer

Låga järnnivåer kan uppstå av flera olika anledningar: För lite järn i kosten, blodförlust (som under mensen) eller när kroppen helt enkelt har ett ökat järnbehov som under graviditet eller amning. Symtom som trötthet, andfåddhet, blekhet och generell svaghet kan vara tecken på låga järnnivåer.

Dessa symtom kan vara väldigt jobbiga att leva med över tid, men de kan också vara relativt enkla att bli av med. För att nå normala järnnivåer finns många olika vägar att gå.

• Kostförändringar: Att inkludera livsmedel som är rika på järn. De livsmedel som Livsmedelsverket lyfter fram som mest järnrika är inälvs- och blodmat, alltså lever och blodpudding. Några andra exempel är rött kött, fågel, fisk, baljväxter, nötter och frön kan vara till hjälp. Under sommarhalvåret finns jordgubbar som en bra källa till järn.
  • Järntillskott: Vid låga nivåer av järn kan järntillskott vara ett alternativ. Där är Blutsaft ett praktiskt och effektivt sätt att komplettera din kost och få upp dina järnvärden. I vårt sortiment har vi dessutom Blutsaft Vegan, ett utmärkt alternativ för veganer, som dessutom är både jäst- och glutenfri. Blutsaft, med 20 milligram järn per daglig dos (20 milliliter), har länge varit ett pålitligt tillskott för att ge dina järnnivåer den där extra skjutsen som bidrar till att både kropp och knopp fungerar som det ska. Blutsaft är skonsamt för magen och innehåller inga konserveringsmedel, men däremot både B- och C-vitamin som underlättar för kroppen att faktiskt tillgodogöra sig järnet.
  • Behandling av underliggande tillstånd: Om du har låga järnnivåer som beror på en underliggande sjukdom, annat medicinskt tillstånd eller att din kropp helt enkelt inta kan ta upp järn från maten bör du vända dig till vården för att få hjälp av medicinsk personal.

Varierad kost och hälsosam livsstil

Om du upplever symtom som trötthet, blekhet, svaghet eller att du ofta är andfådd kan det vara så att du behöver uppsöka vård. Skulle dina låga järnnivåer bero på en underliggande sjukdom är det viktigt att du får hjälp av medicinska experter.

Kosttillskott ska inte användas som ett alternativ till en varierad kost och hälsosam livsstil.