Hållbarhetsrapport 2019 med tydliga miljömål från Miele

Miele ställer sig bakom den internationella klimatpolitikens 2-gradersmål och siktar på att företaget ska vara klimatneutralt senast 2050.

Med hållbarhetsrapporten 2019 ger familjeföretaget Miele en detaljerad insikt i hur man ser på hållbart företagande som tar hänsyn till allt från miljöaspekter, ansvar för medarbetarna, leveranskedjor till samhällsengagemang.

Enligt hållbarhetsrapporten finns den största potentialen för att minska miljöpåverkan under en hushållsmaskins användningsfas. Därför fortsätter Miele att satsa på ännu mer energieffektiva produkter. Ett område där man redan kommit långt är tvättmaskiner där 99 procent redan nu uppnår högsta energieffektivitet A+++ och understiger gränsvärdet med upp till 50 procent.

Målsättningen för Mieles klimatstrategi är tydlig: Miele ställer sig bakom den internationella klimatpolitikens 2-gradersmål och vill att företaget ska vara klimatneutralt senast 2050. För att uppnå det ska bland annat energieffektiviteten i produktionen öka ännu mer och energiförbrukningen sänkas.

Med hållbarhetsrapporten 2019 refererar Miele för första gången till FN:s Sustainable Development Goals (SDGs). Rapportperioden omfattar verksamhetsåren 2016/17 och 2017/18. Precis som tidigare rapporter följer denna rapport riktlinjerna för Global Reporting Initiative (GRI).

Läs pressreleasen i sin helhet (eng)

Mer om Miele och hållbarhet  www.miele.com/sustainability

Ladda ner hållbarhetsrapporten 2019

Miele är en internationell koncern med huvudkontor i Tyskland och ledande tillverkare av vitvaror och inbyggnadsprodukter för kök inom premiumsegmentet. Företaget tillverkar även produkter för professionell användning inom områdena kommersiell tvätt och disk, laboratorie-, dental- och medicinteknik (Miele Professional). Familjeföretaget Miele grundades 1899 av Carl Miele och Reinhard Zinkann och har sin huvudsakliga tillverkning i egna fabriker i Tyskland. 2017/2018 omsatte Miele-koncernen 4,1 miljarder euro. Miele finns representerat i nästan 100 länder med egna dotterbolag eller importörer. Den i fjärde generationen familjeledda koncernen har cirka 20 100 anställda runt om i världen.