Skräddarsydd textilvård med Miele CareCollection

Miele lanserar nu konceptet Active Care, som utgörs av en heltäckande tvättlösning som är designad för att vårda olika typer av kläder på rätt sätt. Konceptet innefattar både vitvaror och specialanpassade tvättmedel i serien CareCollection.

Mieles tvättmaskiner är utrustade med skontrumma och ett flertal specialprogram, bland annat "Tränings­kläder", "Outdoor" och "Impregnering", som har utformats för de specifika egenskaper som denna typ av textilier har. De nya tvättmedlen optimerar resultatet i dessa program.

Med den här tvättlösningen kan t ex träningskläder tvättas och efterbehandlas i de anpassade programmen för just den typen av textilier. Jackor och byxor i skalmaterial tvättas skonsamt i Outdoor-programmet, så att plaggens funktionella egenskaper bibehålls. Det motsvarande programmet i torktumlaren stärker behandlingen av textilierna.

För plagg som utsätts för väder och vind har både tvättmaskiner och torktumlare ett speciellt impregneringsprogram. Tvättmaskinerna impregnerar textilfibrerna i vattnet och värmen i torktumlaren gör att impregneringen fixeras permanent när plaggen torkas.

Miele har tagit fram följande specialtvättmedel i CareCollection-serien:
Dun, Fin, Outdoor, Träningskläder, UltraColor, UltraWhite samt ett impregnerings­medel och ett sköljmedel.

Tvättmedlen kan endast köpas via Miele Shop, antingen på www.miele-shop.se eller i Miele Gallery i Stockholm och Göteborg.

------------

Lansering på marknaden: November 2008

Bo-Göran Danielsson, produktchef,

tel 08-562 29 511, mobiltel 070-790 09 50, bg.danielsson@miele.se

Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna.

Telefon: 08-56229 000, Telefax: 08-562 29 209

E-post: info@miele.se

Miele är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern med cirka 16 200 anställda i 42 länder. 2007/2008 omsatte Mielekoncernen 2,81 miljarder euro. Företaget har sedan starten byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik.

2004 certifierades Miele enligt normen SA 8000, en social norm som definierats av FN-projektet Global Compact. För att erhålla ett SA 8000-certifikat måste ett företag leva upp till vissa principer som innefattar sociala standarder, mänskliga rättigheter och miljöskydd. Mieles tidigare certifieringar: den internationella kvalitetsnormen DIN EN ISO 9001, den europeiska normen DIN EN ISO 13485 för medicinprodukter och den internationella miljönormen DIN EN ISO 14001.

Mer information om Miele finns på www.miele.se och www.miele.de