Ny e-handelsidé räddar butiker i Linköping

Miinto.se är ett modevaruhus på nätet som hjälper lokala butiker att sälja produkter online. Den relativt nya affärsidén ger lokala små butiker samma möjlighet att nå ut till en lika stor kundkrets som de stora modevaruhusen gör idag. MR of Sweden i Linköping är en av butikerna som markant ökat sin försäljning sedan de anslutit sig till miinto.se.

– Partnerskapet med Miinto har ökat försäljning och stärkt vårt varumärke i hela Sverige. Nu får vi dagligen nya kunder runt om i hela landet, och med ökad omsättning kan vi öka sortimentet vilket uppskattas av våra kunder här i Linköping, säger Raber på MR of Sweden i Linköping som ingick samarbetet med Miinto.se i maj 2011.

Det som skiljer Miinto.se från andra modevaruhus på nätet är att de marknadsför fysiska butiker och inte varumärken.

På bara ett år har över 320 butiker anslutit sig till Miinto.se som idag har 23 000 produkter och nästan 3 000 varumärken på sin sajt. Med 200 000 besökare på sajten varje månad hjälper Miinto.se mindre lokala butiker att öka sin omsättning som därmed kan stå emot de stora aktörerna på marknaden med produktion i Kina och andra lågavlönade länder.

Affärsidén går ut på att samla fysiska butikers sortiment på sajten Miinto.se. Här får konsumenten möjlighet att handla snabbt och effektivt från flera olika butiker, men bara betala en fraktkostnad.

– Vi har till och med blivit kallade ett David- och Goliatföretag då vi faktiskt är med och hjälper enskilt ägda butiker att öka sina intäkter och konkurrera mot de stora kraftiga kedjorna, säger Lin Eriksson, marknadschef på Miinto.se.

När de fysiska butikerna har stängt kan konsumenten ändå handla sina kläder. Sajten Miinto.se är öppen 24 timmar om dygnet via e-handel.

Under 2011 omsatte den svenska e- handeln nästan 28 miljarder, varav 6 miljarder representerar kläder och skor. E- handelns tillväxt stiger då prognoser visar på en ökning till 31 miljarder 2012.

Med redan 320 butiker anslutna till Miinto.se, bara i Sverige, så har hela koncernen mest produkter i världen och växer stadigt varje månad.

Fakta om Miinto.se
Företaget Miinto.se startade i maj 2011 och har idag över 320 butiker anslutit till sin sajt. Miinto.se tillhör den danske koncernen Miinto.dk som har samma affärsidé på den danska marknaden. Koncernen har även verksamhet i Norge, USA, England, Irland och Holland och har expanderat till 120 anställda i världen.
Daniel Linder, VD på Miinto.se såg ett mönster i shoppingen på nätet där de små butikerna var antingen svåra att hitta, eller dåligt representerade på webben. Daniel ville hitta en lösning på problemet och förde samman de mindre butikerna på nätet via Miinto.se.

Fakta om näthandel
Näthandeln är ett snabbt, enkelt och effektivt sätt att handla. En undersökning från 2011 visade på att 93 procent av de svenska internetanvändarna handlat via internet under de senaste 6 månaderna. I Sverige bedöms e- handeln omsätta 31,3 miljarder kronor 2012.
Nätbutiker som Miinto.se bidrar till att konsumenten enkelt kan besöka flera butiker som anslutit sig till sajten och skapa sig en överblick av var det lönar sig att handla. Detta bidrar även till en bättre överblick över den enskilda butikens sortiment och ger lokala mindre butiker en kraft.

Marknadschef: Lin Eriksson Presskontakt: Helena Björklund
Telefon: +46 (0)733 99 33 86 Telefon: +46(0)702 01 64 48