Det kom ett mail till Mikael Elias Gymnasium i Falun

Till: Ted Åkerberg
Ämne: Hej

Mitt namn är Niclas Bjälkenborn och jag är rektor på Växjö Fria Gymnasium. Du har lyckats med en bedrift som även jag har. I årets Skolinspektion klarade vi oss utan några anmärkningar vilket jag hoppas att du inser är något unikt, 2011 var det endast fem gymnasieskolor av 219 inspekterade som klarade av detta. Stort grattis till dig.

Jag har gått igenom de inspektioner som gjorts fram till dags datum och i nuläget har ett femtiotal gymnasier inspekterats och vi är de enda som klarar sig utan kritikpunkter.

Jag är mycket intresserad av utvecklingsfrågor och sitter i Friskolornas riksförbunds kompetensgrupp för kvalitetsfrågor. Jag och min biträdande rektor skulle vilja besöka din skola och diskutera ett antal framtidsfrågor. Det är en lång väg till Falun men vi är beredda att göra denna resa för att träffa dig och se din skola.

Vi föreslår 24-25 maj med reservdatum 14-15 maj.

Med vänlig hälsning,
Niclas Bjälkenborn
Rektor
Växjö Fria Gymnasium
www.vaxjofria.se

Skickat från min iPad

----------------------------------------------------

Det är naturligtvis en mycket glädjande och unik rapport att läsa och det känns väldigt spännande att den gett eko i den svenska skolvärlden. Vi var redan innan stolta över den skola som lärare och elever skapat tillsammans och rapporten förstärker förstås den känslan. Vi visste att vi gör ett bra jobb och att vi håller hög kvalitet i vår undervisning och nu har vi också fått skolinspektionens kvitto på det och det känns såklart väldigt bra. Det goda resultatet och den goda stämningen på skolan är vi noga med att till stor del tillskriva våra fantastiska elever och vår mycket driftiga elevkår. De betyder också väldigt mycket för oss och vår ambition att alltid utvecklas vidare, för det här betyder förstås inte att vi kommer att luta oss tillbaka och känna oss nöjda utan vi kommer att fortsätta kämpa för att bli en ännu bättre skola, säger Ted Åkerberg, rektor på Mikael Elias Gymnasium i Falun.

Bifogad fil innehåller Skolinspektionens beslut.

Ted Åkerberg, rektor
023-483 53, 070-354 79 99
ted.akerberg@teoretiska.se

• friskola