Kompostera mera – för hållbar utveckling och grönt samvete

Kompostera mera – för hållbar utveckling och grönt samvete

I trädgården finns oanade resurser som med enkla medel går att återföra till naturen, för en ännu frodigare grönska. Men det gäller att ta vara på dem, och vägen till en hållbar utveckling och grönare trädgård går genom komposten.
Från GreenLine kommer ett brett sortiment av komposter, för att du ska hitta den som passar just dina behov.

Att ta till vara hushålls- och trädgårdsavfall, gör både dig, naturen och plånboken till vinnare. Istället för att fylla soptunnan till bredden och köra till trädgårdshandlaren och handla gödning och mull, finns den bästa jordförbättringen praktiskt taget runt hörnet.

Komposterar vintertid
Med isolerade kompostbehållare från GreenLine, kan du kompostera även under årets kalla perioder. Kompostbehållarna Mully och Master rymmer 360 resp 375 liter och lämpar sig väl för såväl trädgårds- som hushållsavfall. I en rätt skött kompost hålls processen igång även under vintern, ner till temperaturer på -15 grader. Med extra isolerade Master Plus, kan du kompostera ända ner till temperaturer på -25 grader. Kompostbehållaren Handy 350 liter är även den isolerad och klarar att kompostera ner till -10 grader. Samtliga kompostbehållare är enkla att montera.

Skapa balans
För att skapa en levande kompost, gäller det att skapa rätt balans och förutsättningar för nedbrytningsprocessen. För blöt kompost riskerar att lukta illa och i en för torr avstannar processen. Kompostströ hjälper till att skapa rätt balans i den levande komposten, både när det gäller kol- och kvävebalans, men också fukthalten. Syretillgången är en förutsättning för att processen ska fungera. Genom att blanda komposten med luckringsstaven Termo tillförs effektivt luft till komposten genom att rörliga klaffar öppnas när staven dras upp igen. Innehållet blandas och luftas på samma gång. På en av klaffarna finns en temperaturindikator som visar att komposten är aktiv genom att indikatorn ändrar färg från lila till rosa.
www.kompostera.nu finns allt du behöver veta för att snabbt komma igång med din egen kompost.