​Riskfritt att använda Neudorff Snigel Effekt mot mördarsniglar

​Riskfritt att använda Neudorff Snigel Effekt mot mördarsniglar

I dagarna har media uppmärksammat att ett antal katter i Danmark dött efter att ha fått i sig snigelgift med den verksamma substansen metaldehyd. Produkter med metaldehyd är förbjudna i Sverige sedan många år, just för att de är farliga för andra djur i vår natur.

Med Snigel Effekt från Neudorff eller Snigel Gift från GreenLine, bekämpas mördarsniglarna helt utan risker för familjens husdjur, vilda fåglar och igelkottar. Den aktiva substansen i produkterna är järn-III-fosfat som förekommer naturligt i vår miljö.

• –Alla kattägare kan vara helt lugna, våra produkter har genomgått tuffa tester och är godkänt av Kemikalieinspektionen, säger Thomas Mårtensson, operational manager vid Miljöcenter, som säljer både Snigel Effekt och Snigel Gift. Att använda våra produkter innebär ingen som helst fara för andra djur än mördarsniglarna.

För att en katt eller igelkott över huvud taget ska påverkas av järnfosfatet i till exempel Snigel Effekt, måste de äta granulat motsvarande flera gånger sin egen kroppsvikt. Bekämpningsprodukter med den i Sverige förbjudna mataldehyden, har troligen nått Danmark genom import från exempelvis Tyskland, där det fortfarande är tillåtet.

GreenLine erbjuder kvalitetsprodukter för dig som vill ha en naturlig trädgård i balans, med minimal påverkan på miljön. Det gör vi genom att använda produkter hämtade från naturen själv för att berika din trädgård. Så sätt din trädgård och miljön i första rummet med GreenLine – en grönare väg till en frisk och vacker trädgård.

Neudorff är världsledande när det gäller naturliga produkter för en levande trädgård. Företaget fokuserar på hobbyodlarens behov i första hand. Med ekologi och hållbarhetstanken ständigt närvarande, producerar det anrika familjeföretaget allt från naturligt gödsel till bekämpningsmedel mot myror.

Miljöcenter i Malmö AB bedriver tillverkning och handel med produkter för hus, hem och trädgård. Vi använder vår samlade kunskap för att tillhandahålla produkter med överlägsen kvalitet, säkerhet och omtanke om miljön till krävande kunder i utvalda segment.
Miljöcenter marknadsför varumärkena GreenLineSilverlineBerglund och Neudorff.