Kvällsseminarium om digitalisering inom vård och omsorg

Kvällsseminarium om digitalisering inom vård och omsorg

Tisdagen den 14 november arrangeras en seminariekväll kring digitalisering inom vård och omsorg. Tre talare kommer att prata utifrån det högaktuella ämnet IT inom vården.

Dolores Öhman, regionråd (MP) ansvarar för arbetet med e-hälsa och digitalisering inom Region Skåne och tycker att det finns många vinster med att vården kommer ifatt omvärldens utveckling.

– Region Skåne ska bli bäst i landet när det gäller digital hälsa. Det är en fråga om patientsäkerhet, tillgänglighet och att få en mer jämlik vård och hälsa. Om vi ska kunna minska köerna måste vi hitta nya arbetsformer och använda våra resurser på bästa sätt. Det vinner både arbetsmiljön och patienterna på, säger Dolores Öhman (MP).

Susanne Frennert är välfärdsteknolog inom Lunds kommuns vård och omsorgsförvaltning. Hon har forskat kring vad som händer när robotar flyttar in hemma hos äldre. Hon har tagit fram Lunds strategi kring välfärdsteknologi och arbetar med vård och omsorgsnämndens verklighetslabb.

Annie Katalinic har dubbel examina inom vård och omsorg, en magister i logopedi och en fil kand i systemvetenskap. Hon är författare till uppsatsen ”IT-stöd i vården – Hjälp eller stjälpmedel? Hon ska berätta om vad som är på gång vid avdelningen för Digitalisering och IT på Region Skåne.

Platsen som gäller är Stadsbiblioteket i Lund (lokal Kyrkan, ingång via Bredgatan 3B), klockan 17.00-19.00. Kvällen är ett samarrangemang mellan Miljöpartiet i Skåne och Studieförbundet Vuxenskolan. Fri entré.

Läs mer här.

Kontaktuppgifter för mer information:

Dolores Öhman, regionråd (MP)