Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Andelen ekologiska livsmedel störtdyker i Region Skåne

Det serveras allt mindre ekologisk mat på sjukhusen i Region Skåne. På bara ett år har andelen ekologiska livsmedel minskat med en femtedel i regionens verksamheter. ”Bedrövligt”, säger Mätta Ivarsson, MP:s gruppledare och toppkandidat i regionvalet.

Enligt Region Skånes miljöredovisning för 2021, som behandlas på regionstyrelsen nästa vecka, har det skett en kraftig minskning av andelen ekologiska livsmedel i regionens verksamheter. Andelen har minskat från 47 procent 2020 till 37 procent 2021, en minskning med 10 procentenheter eller 21 procent. Därmed är Region Skåne ännu längre från att nå miljömålet att 70 procent av den totala livsmedelsbudgeten ska läggas på ekologiska livsmedel.

– Det är bedrövligt att en sådan stor aktör som Region Skåne så kraftigt minskar inköpen av livsmedel som skyddar den biologiska mångfalden. Alliansstyret har styrt Region Skåne längre bort från målet att skapa en hälsosam miljö i Skåne, vilket är djupt olyckligt, säger Mätta Ivarsson, gruppledare och toppkandidat för Miljöpartiet i höstens regionval.

Miljöpartiet har flera gånger tidigare kritiserat det nuvarande Alliansstyret för att prioritera ner ekologiska livsmedel. Under mandatperioden har Alliansen till exempel tagit bort kravet på att Region Skåne ska köpa in ekologiska ägg.

Samtidigt visar den i veckan publicerade Ekomatsligan att andra regioner och kommuner går åt motsatt håll. Region Stockholm ökade till exempel sin andel ekologiska livsmedel med 8 procentenheter, upp till 54 procent, mellan 2020 och 2021.

– Att minska andelen ekologiska livsmedel i Region Skåne är ett aktivt val av Alliansen. Det är särskilt allvarligt med tanke på de många larmrapporter om hoten mot den biologiska mångfalden som kommit. När forskare varnar för artdöd och kollapsade ekosystem behöver vi alla hjälpas åt, säger Mätta Ivarsson.

Läs hela miljöredovisningen här.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon 072 – 552 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se

Pressbilder på Mätta Ivarsson finns här