Mätta Ivarsson, Thomas Hansson, Angela Everbäck och Fredrik Hanell.

74 förslag för ett hållbart och jämlikt Skåne

Miljöpartiet i Skåne har nu presenterat sitt valmanifest inför valet 2018. Skånes grönaste valmanifest innehåller totalt 74 förslag för ett hållbart och jämlikt Skåne.

Skåne och resten av Sverige står inför många utmaningar. Vi är övertygade om att det finns minst lika många lösningar. Valmanifestet innehåller konkreta politiska förslag som Miljöpartiet i Skåne vill driva i Region Skåne under mandatperioden 2018-2022. Förslagen finns inom sex områden: Klimat och miljö, Hållbart resande, Nära och tillgänglig vård, Psykisk hälsa, Livskvalitet och folkhälsa samt Vi utvecklar Skåne.

– Skåne behöver en modern klimatpolitik. Vi kan inte blunda och hoppas att någon annan gör jobbet. Vi vill prioritera klimatsmarta sätt att resa som cykel och kollektivtrafik. Miljöpartiet i Skåne sätter klimatpress på regionen, säger Mätta Ivarsson (MP).

Miljöpartiet i Skåne vill att primärvården prioriteras genom minst 250 miljoner kronor i ökade tillskott per år.

– För Miljöpartiet är det centralt med en förstärkt primärvård. För att vården ska bli mer jämlik och för att korta väntetiderna måste den sjukvård som finns närmast människorna fungera väl, säger Thomas Hansson (MP).

– Många som söker vård i dag gör det till följd av psykiska besvär. Vi vill att vårdcentralerna blir bättre på att upptäcka och erbjuda hjälp vid psykisk ohälsa, för att ge fler hjälp tidigt. Därför vill vi att alla vårdcentraler ska kunna erbjuda kontakt med en psykolog, säger Fredrik Hanell (MP).

Miljöpartiet lägger särskilt fokus på det långsiktiga och förebyggande folkhälsoarbetet.

– Vi vill fördubbla de ekonomiska satsningarna på folkhälsa. Här är fler samarbeten med idéburen sektor som föreningsliv och idrottsrörelse viktiga. Även att stimulera till natur och kulturupplevelser och möjlighet till ökat inflytande för skåningarna. Allt detta påverkar vår livskvalitet. Allt hänger ihop, säger Angela Everbäck (MP).

För att bygga framtidens hållbara Skåne behöver vi både arbeta för mer resurseffektiva verksamheter i Region Skåne och öka regionens intäkter. För att kunna genomföra detta utesluter Miljöpartiet i Skåne inte en skattehöjning.

Valmanifestet bifogas i sin helhet.
Här finns pressbilder fria att använda, på de fyra toppkandidaterna i regionvalet.

FAKTA/ Några av förslagen i valmanifestet

• Prioritera primärvården genom minst 250 miljoner kronor i ökade tillskott per år
  • Skapa en primärvård utan köer, exempelvis genom digitala vårdkontakter
  • Varje vårdcentral ska ge möjlighet till kontakt med psykolog