Alice Bah Kuhnke ploggar i Båstad på fredag.

Alice Bah Kuhnke ploggar i Båstad

På fredag ploggar demokrati- och kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) i Båstad. Trenden att plogga – plocka skräp medan man joggar – sprider sig som en löpeld såväl i Sverige som utomlands. Miljöpartiet i Skåne samarbetar med organisationen Plogga sedan i våras och nu står Båstad på tur. Media hälsas välkomna.

Under våren och sommaren har Miljöpartiet i Skåne ploggat i bland annat Lund, Höganäs, Kristianstad,  Falsterbo, Perstorp och Ystad. På fredag är det dags att plogga i Båstad där vi plockar skräp längs havet, på stranden och i hamnen.

Alla intresserade är varmt välkomna att delta tillsammans med kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke. Före och efter aktiviteten finns chans att träffa och prata politik med skånska politiker och kandidater på lokal, regional och nationell nivå.

Plogga är en organisation som har hittat en lösning som gör att det inte längre är tabubelagt att plocka skräp. Initiativtagaren heter Erik Ahlström och plogga blev ett av förra årets nyord.

– Tillsammans med Plogga får Miljöpartiet möjlighet att inte bara prata om miljöproblem utan också på ett aktivt och konstruktivt sätt bidra och göra skillnad. De som hänger på när vi ploggar får motion och frisk luft samtidigt som de gör en insats för vår gemensamma miljö, säger Fredrik Hanell, ordförande Miljöpartiet i Skåne.

OBS! Man behöver inte jogga. Det går lika bra att promenera, åka skateboard, cykla eller ta sig fram på annat sätt.

Kontaktuppgifter:

Alice Bah Kuhnke, kultur och demokratiminister, nås via pressekreterare Anna Söderström 0725-32 17 13

Linnéa Skoogh, projektledare Miljöpartiet Skåne: 0725-95 10 58

Information:

Vi ploggar klockan 14-15. Samling utanför Pepes Bodega, Hamngatan 6 Båstad, klockan 14. Skånska miljöpartister finns på plats 13.30-17.00. Kom gärna förbi och prata politik, ställ frågor eller prova vårt VR-spel “Rent hav”.