Alliansen fördröjer bättre hjälp till gravida

Förlossningsrädda kvinnor får ännu en gång vänta på att få bättre hjälp i den skånska förlossningsvården. Den styrande Alliansen har i flera år förhalat införandet av en ny vårdform som ska göra det möjligt för gravida att få träffa samma barnmorskor både inför, under och efter förlossningen.

– Det är flera år sedan vi i MP fick igenom det här förslaget, men sedan dess har Alliansen gjort allt i sin makt för att försena införandet genom att utreda, utreda och utreda. Och det trots att det finns goda erfarenheter från andra delar av Sverige att det hjälper kvinnor med förlossningsrädsla. Nu vill Alliansen ha ännu mer tid på sig att utreda frågan. Alliansen rör sig långsammare än en snigel, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Miljöpartiet la redan i början av mandatperioden en motion om att Region Skåne ska införa det som kallas en sammanhållen vårdkedja i förlossningsvården, också känt som caseload. Det betyder att den gravida får träffa samma team av barnmorskor både under graviditeten, förlossningen och i eftervården. Arbetssättet är särskilt bra för förlossningsrädda eller gravida i riskgrupper och har med stor framgång prövats på bland annat Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge under namnet Min barnmorska - Huddinge.

Regionfullmäktige biföll i oktober 2019 Miljöpartiets motion att utreda hur metoden kan införas på samtliga sjukhus med förlossningsavdelning i Region Skåne. Men sedan dess har frågan dragits i långbänk. På dagens sammanträde i hälso- och sjukvårdsnämnden beslutades att förvaltningen ska utreda metoden vidare innan ett pilotprojekt kan införas.

– Det är tre år sedan vi i MP kom med det här förslaget och mer än två år sedan fullmäktige fattade beslut och biföll vår motion. Ändå finns den här hjälpen inte på plats än. Varför har det dröjt så länge? Varför behöver Alliansen nu ännu mer tid på att sig för att genomföra det här? säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet vill att Region Skåne nu skyndar på med införandet av metoden. På dagens sammanträde i HSN yrkade MP därför på att den nya utredningen ska presenteras för nämnden senast på sammanträdet den 5 maj och att pilotverksamheten är igång den 1 september. Men det ville inte Alliansen gå med på.

– Vi har tröttnat på att gravida kvinnor tvingas vänta på att få stöd som vi vet hjälper dem. Nu måste det hända något, men tyvärr sa Alliansen nej till våra yrkanden. Det visar ju att styret inte har någon brådska med att införa den här nya metoden. Jag svårt att förstå varför, säger Mätta Ivarsson.

I den utredning som Region Skåne redan gjort konstateras att projektet i Huddinge visar på hög patientnöjdhet, hög patientsäkerhet och att det blivit lättare att rekrytera barnmorskor.

I Skåne var förlossningsavdelningen på Helsingborgs lasarett i startgroparna för att starta ett pilotprojekt redan för flera år sedan. Men nästan direkt efter förra valet, då Alliansen tog över makten i Region Skåne, stoppades projektet.

– Förlossningsrädda i Skåne hade redan kunnat få den här hjälpen, men viljan har inte funnits hos Alliansstyret. Istället har de ägnat hela mandatperioden åt att hitta nya frågor att utreda, säger Mätta Ivarsson.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden, telefon 072 – 552 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se