Ida Nilsson (MP), ersättare i kulturnämnden i Region Skåne

Alliansen fortsätter svika Regionmuseet i Kristianstad

Den styrande Alliansen i Region Skåne återställer inte besparingen på 1,5 miljoner kronor på Regionmuseet i Kristianstad. När kulturnämnden på torsdag ska ta slutgiltigt beslut om årets budget tillförs endast 276 000 kronor.

Förra året beslutade Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna att spara 1,5 miljoner kronor på Regionmuseet i Kristianstad.

Miljöpartiet har från första början varit starkt kritiskt mot besparingen och krävt att den ska dras tillbaka. Men när kulturnämnden i Region Skåne på sammanträdet i morgon torsdag ska klubba den slutgiltiga budgeten för 2021 kvarstår stora delar av besparingen. Regionmuseet får sitt regionbidrag uppräknat med 276 000, långt ifrån besparingen på 1,5 miljoner kronor.

– Sparkravet har redan slagit hårt mot regionmuseet, med uppsagd personal. Trots det vägrar Alliansen att backa och erkänna sitt misstag. Det är en politik som gör kulturlivet i Kristianstad och hela nordöstra Skåne mycket fattigare. Jag kan bara beklaga att Alliansen väljer den här vägen, säger Ida Nilsson (MP), ersättare i Region Skånes kulturnämnd.

Hon fortsätter:

– På sammanträdet kommer nämnden att ta det slutgiltiga beslutet om årets budget. Men istället för att satsa fortsätter Alliansen att snåla på kulturen. Sparkravet på regionmuseet ligger kvar och av de 1,5 miljoner som M, C, L och KD drog bort från finansieringen förra året återförs inte ens en femtedel, säger Ida Nilsson.

Läs hela budgeten här.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:

Ida Nilsson (MP), ersättare i kulturnämnden, telefon 073 – 413 47 47