Ida Nilsson (MP), ersättare i kulturnämnden i Region Skåne

Alliansen sviker återigen Regionmuseet i Kristianstad

Sparkravet på Regionmuseet i Kristianstad ligger kvar. När kulturnämnden i Region Skåne imorgon torsdag beslutar om nästa års budget skjuts inga nya extrapengar till. Därmed kvarstår nedläggningshotet mot museets filial i Åhus.

Den styrande Alliansen i Region Skåne drog i år ner på regionbidraget till Regionmuseet i Kristianstad med 1,5 miljoner kronor. Redan innan beslutet varnade museet för att konsekvensen skulle bli uppsagd personal och/eller en nedläggning av någon av museets filialer.

Tidigare i höstas kom beskedet att filialen Åhus museum hotas att läggas ner, som en direkt konsekvens av sparkravet.

På torsdagens sammanträde i kulturnämnden i Region Skåne klubbas nästa års budget. Den styrande Alliansen har i budgeten valt att inte dra tillbaka sparkravet. Regionmuseet får inga höjda anslag 2021.

Miljöpartiet är starkt kritiskt mot förslaget.

– Sparkravet på regionmuseet har slagit hårt. Personal har redan sagts upp. Det blir färre utställningar och museet tvingas dra in finansieringen av Åhus museum. Den styrande Alliansen har nu chansen att göra om och göra rätt, men den chansen tar de tyvärr inte. Det drabbar både regionmuseet och det lokala kulturlivet i Kristianstad, säger Ida Nilsson (MP), Kristianstadsbo och ersättare i kulturnämnden i Region Skåne.

Utan höjda anslag kvarstår nedläggningshotet mot Åhus museum.

– Med den här budgeten står det helt klart att M, C, L och KD inte vill rädda Åhus museum. De har alla möjligheter att se till att museet kan få finnas kvar, men istället vägrar de att lyssna på kritiken. Det börjar bli uppenbart att Alliansen inte bryr sig om att kulturlivet ska leva i hela Skåne. Det är en trist attityd, säger Ida Nilsson.

Utöver att inte dra tillbaka sparkravet på Regionmuseet i Kristianstad väljer Alliansen också att inte räkna upp medlen till en majoritet av de kulturaktörer som får bidrag från Region Skåne. Det är kulturaktörer som redan har det tufft under rådande pandemi.

– Det säger sig självt att när hyror och löner ökar måste också regionbidraget räknas upp. Det verkar Alliansen inte förstå. År efter år ligger bidragen till en rad kulturaktörer kvar på samma nivå, utan hänsyn till ökade kostnader. Därmed blir det mindre pengar över till utställningar, föreställningar och kulturaktiviteter. Det är en politik som urholkar det skånska kulturlivet, säger Ida Nilsson.

Miljöpartiet genomförde i sitt budgetförslag för Region Skåne en särskild kultursatsning på 18 miljoner kronor, med medel avsatta för att dra tillbaka sparkravet på Regionmuseet i Kristianstad och rädda Åhus museum.

FÖRTYDLIGANDE: Verksamhetsstödet till enskilda kulturaktörer kan komma att räknas upp vid nämndens sammanträde i februari i stället, då storleken på de statliga medlen från Kulturrådet är klar.

Läs hur kulturnämndens budget fördelas här:

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:

Ida Nilsson (MP), ersättare i kulturnämnden, telefon 073 – 413 47 47