Mätta Ivarsson, gruppledare för MP i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Barnskyddteamen behöver mer resurser för att hjälpa fler barn som far illa

Region Skåne måste satsa mycket mer på att hjälpa barn som far illa. På dagens sammanträde i hälso- och sjukvårdsnämnden föreslog MP att regionen tar fram förslag på hur barnskyddsteamens verksamhet kan byggas ut. Tyvärr röstade den styrande Alliansen och SD ner förslaget.

– Barnskyddteamen gör ett fantastiskt arbete, men deras resurser räcker inte till. Därför blir jag oerhört orolig över den styrande Alliansens ovilja mot att bygga ut verksamheten, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämndens.

I en nyligen genomförd utvärdering av barnskyddsteamen konstateras att samtliga tre team har svårt att få tilldelade medel att räcka till. De ekonomiska medlen står inte i relation till befolkningsunderlag eller geografiskt upptagningsområde, står det i Region Skånes egen utvärdering. Barnskyddsteamet på SUS i Malmö och Lund har inte ens kunnat bemanna som det var tänkt.

I klartext innebär det att teamen kan ha hög närvaro i vissa delar av Skåne och på vissa sjukhus och verksamheter, men mycket lägre på andra sjukhus, i andra delar av Skåne och i andra verksamheter. Det skapar en ojämlik vård i Skåne.

– Utvärderingen är tydlig med att resurserna inte räcker till. Det är inget nytt, det har barnskyddsteamen sagt i flera år. Ändå tillför styret inte mer pengar. Jag kan överhuvudtaget inte förstå varför Alliansen snålar på det här arbetet. Det handlar om att hjälpa barn som blir misshandlade, slagna eller utsatta för övergrepp, säger Mätta Ivarsson.

Region Skånes tre barnskyddsteam har haft ett tidsbegränsat uppdrag i tre år. Projekttiden tar slut vid nyår. Miljöpartiet har länge drivit på för att verksamheten ska permanentas, och till slut togs ett sådant beslut på dagens sammanträde i hälso- och sjukvårdsnämnden. Miljöpartiet reagerar dock på att beslutet togs bara drygt en månad innan verksamheterna skulle avvecklas.

– Det är svårt att förstå varför Alliansen väntat in i det längsta med att permanenta barnskyddsteamen. Det har skapat oro hos medarbetarna och gjort det svårare att behålla och rekrytera rätt kompetenser. Det visar tyvärr hur lågt prioriterade de här frågorna är hos nuvarande Alliansstyre, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet föreslog i sitt budgetförslag för 2022 en kraftig resursförstärkning till barnskyddsteamen, just för att verksamheten ska kunna byggas ut. I MP:s budgetförlag avsattes åtta miljoner kronor extra till teamen.

Läs hela Region Skånes utvärdering av barnskyddsteamen via länken. Delen som hänvisas till i pressmeddelandet återfinns på sidan 10.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon 072 – 552 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se