Billigare biljetter i kollektivtrafiken, nödvändig klimatåtgärd som är bra för plånboken

Max 100 kr i månaden för tåg och buss och stoppade sänkningar av bensinpriset. Det förslaget har Miljöpartiet lagt fram på riksplanet. Blir förslaget verklighet skulle det verkligen löna sig att göra val som är kloka för klimatet. ”Egentligen är det rätt sjukt att andra partier slåss om att göra det billigare att förstöra klimatet när det ser ut som det gör” säger Mätta Ivarsson, gruppledare och toppkandidat för Miljöpartiet i höstens val.

Extrem torka och svåra skogsbränder plågar just nu i stora delar av Europa. Forskarvärlden har länge varnat för klimatförändringarnas konsekvenser och vädjat till politiken att visa vägen till ett samhälle som inte förstör vår planet. Extrem torka, nya värmerekorden och svåra skogsbränder runt om i Europa kan öppna ögonen för de som ännu inte trott att vi måste möta klimatkrisen med handling. Det går inte längre att förneka att människan har förändrat jordens klimat.

MP kräver därför att riksdagens finansutskott avbryter sommarsemestern för ett akutinkallat sammanträde. Detta för att stoppa försöken att ytterligare sänka bensin- och dieselskatten under EU:s lägstanivå, och istället sänka priset på mat och kollektivtrafik.

- Miljöpartiets förslag visar på att vi är det enda parti som tar klimathotet på allvar. När de andra partierna tävlar om att sänka bensinpriset vill vi istället göra det mycket billigare att åka kollektivt. Sänkta biljettpriser i kombination med sänkta livsmedelspriser är mycket bättre fördelningspolitik än att sänka priset på bensin och diesel och ge dem som äger bil en gratis 1000-lapp som alla skattebetalare finansierar, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet vill både se sänkta priser i kollektivtrafiken, och i livsmedelsaffären. Inflationens påverkan på matpriserna är stor. Dessutom riskerar svenska konsumenter att få ytterligare höjda matpriser till följd av att skördar torkar bort i den europeiska hettan.

Storbritannien fick för första gången genomlida temperaturer på över 40 grader. I Portugal och Spanien väntas temperaturer på upp till ofattbara 50 grader. På några få dagar har hundratals människor mist livet i Portugal och Spanien som en direkt följd av extremvärmen. Enorma områden står i lågor och tiotusentals människor har tvingats fly från sina hem. Italien har utlyst nödläge och prognosen visar att en tredjedel av landets skördar riskerar att torka bort.

- Vi får hoppas att extremhättan väcker de andra partierna från sin törnrosasömn. När skördarna torkar bort och när asfalten smälter av värmen är det hög tid att tänka om. Billigare biljetter i kollektivtrafiken är en nödvändig klimatåtgärd som är bra för plånboken, säger Mätta Ivarsson.

Förslaget att rikta ett statligt krisstöd till kollektivtrafik i hela landet är inspirerat av åtgärder som införts i Tyskland och Spanien för att kompensera för de höga bränslepriserna.

FÖR YTTERLIGARE KOMMENTARER, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon 072 – 552 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se

Pressbilder på Mätta Ivarsson finns här