Delseger för oppositionen – inga prishöjningar på månadskorten

Det blir inte någon höjning av priset på månadskorten i flera skånska städer. Miljöpartiet och övriga partier i oppositionen i Region Skåne lyckades idag att stoppa den massiva höjningen. Tyvärr klubbades dock listan på vilka busslinjer som läggs ner eller drabbas av färre turer och indragna hållplatser.

Alliansen med Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna föreslog inför dagens sammanträde i kollektivtrafiknämnden att priset för Skånetrafikens månadskort skulle höjas med 100 kronor i flera skånska städer. Kristianstad, Landskrona, Trelleborg, Ystad, Ängelholm, Hässleholm och Eslöv skulle alla drabbas av en prisökning från 450 kronor per månad till 550 kronor – en prishöjning med 22 procent.

Miljöpartiet har ända sedan förslaget lades fram varit starkt kritiska till prishöjningen. Därför är det glädjande att den rödgröna oppositionen idag lyckades stoppa förslaget.

– Alliansens politik drabbar pendlarna hårt. Inte bara vill de försämra utbudet, de vill också höja priset för månadskort. Det slår särskilt hårt mot de som har det sämst ekonomiskt ställt. Risken hade varit att vi hamnat i en negativ spiral, där allt färre åker kollektivt vilket hade lett fler nedlagda linjer, säger Kami Petersen, ledamot för Miljöpartiet i kollektivtrafiknämnden.

– Tack och lov lyckades oppositionen stoppa förslaget. Tyvärr flaggade Alliansen för fler neddragningar, men Miljöpartiet kommer fortsätta kämpa för en kollektivtrafik som fungerar i hela Skåne, säger Kami Petersen.

När det stod klart att förslaget om prishöjningar skulle falla föreslog Alliansen på sittande möte att istället höja priset på månadskorten i all stadstrafik med 20 kronor. Därmed skulle priserna höjas också i till exempel Malmö, Lund och Helsingborg. Även det förslaget föll.

– Enligt tjänstepersonerna skulle det leda till 350 000 färre resor. Förlaget lades fram utan någon konsekvensanalys och utan dialog med kommunerna. Uppenbarligen har Alliansen inte lärt sig någonting av alla turer som varit och fortsätter ta beslut i stängda rum utan att prata med varken pendlare eller kommuner, säger Kami Petersen.

Tyvärr fick Alliansen igenom sitt förslag på vilka busslinjer som ska drabbas av neddragningar. Listan på drabbade busslinjer är i princip oförändrad från ursprungsförslaget som återremitterades på nämndens möte i februari. Det gör att det nu blir sämre busstrafik runt om i Skåne. En rad busslinjer får sämre turtäthet och flera hållplatser dras in. Försämringarna drabbar både stads- och regiontrafiken runt om i Skåne.

– Kritiken mot besparingarna på Skånetrafikens bussar har varit massiv från både kommuner och pendlare. Då hade det varit på sin plats att Alliansen lyssnat på kritiken, men istället väljer de att köra över skåningarna. Det är beklagligt, säger Kami Petersen.

– Miljöpartiet efterlyser ett styre som lyssnar på skåningarna och för en dialog med de som drabbas. Tyvärr är det uppenbart att Alliansen inte är intresserat av det. Det är människors vardag som påverkas när både bussturer och hållplatser försvinner, säger Kami Petersen.

För mer information, kontakta:

Kami Petersen, ledamot i kollektivtrafiknämnden för Miljöpartiet, telefon: 0708 – 93 69 00