Juryns ordförande Mätta Ivarsson delar ut priset till pristagarna, via länk.

Hållbarhetspris för yogamattor till studenter vid Malmö högskola

I helgen delade Miljöpartiet de gröna Skåne för andra gången ut sitt hållbarhetspris. Målet är att locka studenter att skriva om hållbarhetsmålen och att sprida inspiration om gröna lösningar.

Priset på 7 500 kronor tilldelas i år Anna Souvignier och Sophie Zepnik från Tyskland. De är utbytesstudenter vid Malmö högskola och deras Magisteruppsats behandlar en av nutidens stora hållbarhetsutmaningar - den hastiga resursförbrukningen. Priset delades ut via länk under Gröna inspirationsdagar i Eslöv i helgen. Det är Miljöpartiet Skånes två dagar med inspiration och debatt och lockade ett drygt hundratal medlemmar.

– Att få ta del av kreativa lösningar från högskolevärlden på det här sättet är inspirerande. Uppsatsen pekar på hur teorierna kan användas i praktiken. Det är viktigt att vi klarar av att ta ner FN:s globala hållbarhetsmål till en praktisk nivå och konkretisera dem, säger Mätta Ivarsson, regionråd (MP) och juryordförande.

I uppsatsen undersöker studenterna hur det är möjligt att ställa om till mer hållbar konsumtion och vikten av hållbar produktion i designfasen. Som ett led i att omsätta sina forskningsresultat i praktisk handling har de också startat ett företag och tagit fram en yogamatta, tillverkas av hållbara material som går att återvinna.
Det var när de båda pluggade hållbar utveckling vid Malmö högskola och höll på med yoga som de upptäckte att det inte fanns hållbara yogamattor att få tag i på marknaden.

Souvignier och Zepnik bygger sin uppsats kring iden om en ökande cirkulär ekonomi. Uppsatsens fullständiga titel än ”Sustainable Entrepreneurship aiming for Cradle-to-Cradle.Products – the Cirkular Hejhej-model. Den vinnande uppsatsen gav svar på mål 12: Hållbar konsumtion och produktion.

Årets hållbarhetspris har riktat sig mot tre av de 17 globala hållbarhetsmålen. Mål 6, Rena hav, Mål 12, Hållbar konsumtion och Mål 16 Fredliga och inkluderande samhällen. Uppsatser skrivna inom Skånes geografi har kunnat söka priset och nio nomineringar kom in. Tanken är att priset ska fortsätta att delas ut årligen framöver.

De globala målen har satts upp på initiativ från FN. Världens ledare har förbundit sig till 17 globala mål för att uppnå tre fantastiska saker till år 2030: Att lösa klimatkrisen, att avskaffa extrem fattigdom och att minska ojämlikheter och orättvisor i världen.

Nio tävlingsbidrag lämnades in till tävlingen och förutom vinsten fick två bidrag hedersomnämnande. Dels Sophia Speckhahn för uppsatsen Worth its salt? : critical analysis of desalination for drinking water supply on Gotland, dels Arne Bachmann och Kim Gerlach för uppsatsen Drivers and Inhibitors of the Collaborative Economy - A PESTEL Framework and Beyond.

Mätta Ivarsson (MP) regionråd