Thomas Hansson, ledamot i regionala utvecklingsnämnden för Miljöpartiet

Ja till MP:s förslag om stöd till samlingslokaler

Den styrande Alliansen i Region Skåne ändrade sig i sista stund och röstade ja till Miljöpartiets förslag om att stödja bygdegårdar, Folkets hus och andra ideella samlingslokaler. Därmed ska Region Skåne nu snabbutreda möjligheten att ge ekonomiskt stöd till mötesplatser runt om i Skåne.

Coronapandemin har slagit hårt mot många bygdegårdar, Folkets hus och parker och andra ideella samlingslokaler runt om i Skåne. Många föreningar som driver lokalerna har drabbats hårt när pandemin gjort att intäkter från uthyrningar minskat drastiskt.

I slutet av augusti kallades samtliga partier i regionen till ett möte med representanter för de ideella lokalhållarna för att få information och diskutera hjälpåtgärder. För att lindra krisen föreslog Miljöpartiet därefter att Region Skåne ser över vilket stöd som kan ges.

– Det finns omkring 200 ideella samlingslokaler i Skåne. De utgör hörnstenen för föreningslivet i många orter och möjliggör ett myllrande kultur- och föreningsliv även på landsbygden. Många av de här mötesplatserna behöver akut hjälp, säger Thomas Hansson, ledamot i regionala utvecklingsnämnden för Miljöpartiet.

I ett initiativärende föreslog Miljöpartiet därför:

• Att regionen snabbutreder möjligheten att ge ekonomiskt stöd.
  • Att regionen tar en samordnande roll så att även kommunala åtgärder kan mobiliseras.
  • Att regionen lägger fler av sina möten hos ideella lokalhållare.

Inför sammanträdet i regionala utvecklingsnämnden och i svaret på initiativärendet ville Alliansen avslå Miljöpartiets förslag. Men under sittande möte idag ändrade sig styret och biföll de två första punkterna. Därmed ska regionen nu snabbutreda möjligheten att ge ekonomiskt stöd och ta på sig en samordnande roll för mobilisera även kommunerna.

– Klarar de här föreningarna inte krisen kommer det vara svårt att starta upp verksamheterna igen. Då riskerar bygdegårdar och andra viktiga mötesplatser att försvinna för alltid. Därför har vi drivit den här frågan hårt och det är glädjande att Alliansen i sista stund valde att lyssna både på oss och på alla de föreningar som har det tufft, säger Thomas Hansson.

Läs hela initiativärendet nedan.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:
Thomas Hansson, ledamot i regionala utvecklingsnämnden, telefon 070 - 947 26 77 eller e-post thomas.s.hansson@skane.se

Pressbilder på Thomas Hansson finns här.