Mätta Ivarsson diskuterar Skånes framtid med landsbygdsminister

Mätta Ivarsson diskuterar Skånes framtid med landsbygdsminister

Hur växer Skåne bäst? Idag träffar Mätta Ivarsson (MP), regionråd med ansvar för regional utveckling, landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) för att diskutera regional tillväxt.

Ett grönare Skåne med större fokus på fler jobb, en utökad kollektivtrafik och en levande landsbygd. Det är några av de frågor Mätta Ivarsson, ordförande regionala utvecklingsnämnden, har på sitt bord. Nu är hon inbjuden till Rosenbad för att delge hur Skåne vill arbeta med dessa frågor.

- Skåne ligger i botten när det gäller sysselsättning. Arbetsmarknaden är regional och jag ser det som en naturlig utveckling att regionerna ges möjlighet till ett utökat ansvar när det gäller arbetsmarknadsfrågor vilket är något som jag tänker ta upp idag, säger Mätta Ivarsson ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Det är landsbygdsminister Sven-Erik Bucht som initierat samtalet med anledning av den nationella strategi som drar upp riktlinjerna för hela landets regionala tillväxtpolitik år 2015-2020. Planen ska presenteras i år. Vid samtalet tar Mätta Ivarsson även upp hur den eftersatta utbyggnaden och underhållet av landets infrastruktur, inte minst de skånska järnvägarna, idag hämmar den regionala utvecklingen.

- För att få över mer gods på räls behövs ytterligare kapacitet. Som läget är idag är södra stambanan maximalt utnyttjad och vi dränks i lastbilstransporter. Skåne är en flaskhals vilket drabbar hela Sverige, säger Mätta Ivarsson.

Ett uppdaterat tågnät hänger samman med en bättre miljö. Mätta Ivarsson understryker att framtidens Skåne behöver ta klimatförändringarna på det stora allvar de förtjänar.

- Stormarna avlöser varandra och senast i augusti var delar av Malmö under vatten. Vi behöver på alla nivåer ta vårt ansvar och bidra till att bromsa klimateffekterna, säger Mätta Ivarsson. En höjning av havsnivån är extra sårbar för Skåne och arbetet med att klimatapassa Skåne måste prioriteras.

Från skånskt håll lyftes även Öresundsfrågornas vikt för regionens utveckling.

- Att Öresundssamarbetet fortsätter fördjupas och utvecklas är en förutsättning för att såväl Skåne som Själland ska nå sina fulla utvecklingspotentialer. Vi ser även behovet framåt av ytterligare en fast förbindelse över sundet, säger Mätta Ivarsson.

Den regionala utvecklingsnämnden i Region Skåne ansvarar för regionala tillväxt- och utvecklingsfrågor inom näringslivsutveckling, planering, infrastruktur och miljö. Under mandatperioden 2010-2014 hette nämnden regionala tillväxtnämnden.

För mer information kontakta:

Mätta Ivarsson Miljöpartiet de Gröna i Skåne
Regionråd