Miljöpartiet i Skåne presenterar förslag på riksdagslistor

Miljöpartiet i Skåne presenterar förslag på riksdagslistor

Miljöpartiet Skånes valberedning har idag presenterat förslag på riksdagslistor i tre av Skånes fyra valkretsar inför valet 2022. Valberedningens förslag skickades ut till alla medlemmar i Skånedistriktet under fredagen.

– Valberedningen har arbetat hårt för att få fram varvade listor, med bredd vad det gäller ålder, geografiskt spridning, ursprung och intresse. Det är en styrka för Miljöpartiet att vi har så stor bredd på våra kandidater, men olika bakgrunder och kompetenser, säger Louise Arndt, sammankallande för MP Skånes valberedning för listsättning.

De föreslagna toppkandidaterna

Skåne norra och östra

1. Arberesha Sabani, 30 år, Sösdala.

Arberesha Sabani har varit med i Miljöpartiet de gröna i sju år. Hon arbetar som lärare och är aktiv i kommunpolitiken i Hässleholm, där hon blev personvald till kommunfullmäktige i förra valet.

Skåne södra

1. Ulf Holm, 52 år, Lund.

Ulf Holm är en kandidat med lång erfarenhet i partiet. Han har tidigare varit riksdagsledamot och EU-parlamentariker och har de senaste åren arbetat som statssekreterare i finansdepartementet.

Skåne västra

1. Marcus Friberg, 34 år, Helsingborg

Marcus Friberg är i grunden lärare men har varit kommunalråd och gruppledare i Helsingborg sedan 2014. Han är därmed ett känt namn för många i nordvästra Skåne.

Förslag på lista för den fjärde valkretsen, Malmö kommun, har redan presenterats. Den listan toppas av nuvarande riksdagsledamot Rasmus Ling.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA:

Louise Arndt, sammankallande för MP Skånes valberedning för listsättning, telefon: 0709-981761