Mätta Ivarsson, gruppledare för MP i Region Skåne, har gått till final i Innovation in Politics Awards.

Miljöpartiets Mätta Ivarsson kan få internationellt pris

Miljöpartiets gruppledare i Region Skåne, Mätta Ivarsson, är en av årets finalister när det europeiska priset Innovation in Politics Awards delas ut. Nomineringen får hon för sitt arbete med att göra den skånska kollektivtrafiken helt fossilbränslefri.

Mätta Ivarsson, som under förra mandatperioden var ordförande i Regionala utvecklingsnämnden, är nominerad tillsammans med Iris Rehnström, miljö- och hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken. Nomineringen sker efter att den skånska kollektivtrafiken i december 2018 blev 100 procent fossilbränslefri. Då byttes den sista fossildieseldrivna regionbussen ut mot en biogasbuss.

– Vilken rolig överraskning! Det är så klart väldigt hedrande att ha gått till final. Region Skåne har visat framfötterna när det gäller den gröna omställningen. Många i regionen, både tjänstemän och politiker, har kämpat för detta. Det är särskilt kul att Region Skåne nu inspirerar andra städer och regioner att göra samma sak, säger Mätta Ivarsson.

Totalt har 80 finalister valts ut från fler än 400 nomineringar. Bidragen är uppdelade i åtta olika kategorier. Juryn har bestått av över 1 000 medborgare från alla europeiska länder. Mätta Ivarsson och Iris Rehnström tävlar mot nio andra finalister i kategorin Ekologi. Priset delas ut under en galamiddag i Berlin den 4 december.

Nomineringen lyder:

”I december 2018 blev all kollektivtrafik i Region Skåne fossilfri. Efter att lokala tåg blivit helt eldrivna år 2000 och busstrafiken i Malmö blev fossilfri 2015 har Mätta Ivarsson spelat en avgörande roll för att se till att regionens över 1 000 regionbussar också har gått över till fossilfritt bränsle. Nu ligger fokus på att minska regionens resande med flyg. Redan förra året minskade antalet tjänsteresor med flyg med 13 procent.”

– Region Skåne och Skånetrafiken har idag flest biogasdrivna bussar i Sverige. Jag tycker att det är viktigt att vi som en stor offentlig aktör vågar gå före och visa att det är möjligt att redan nu ha en helt fossilfri fordonsflotta. Och det känns extra bra att vi kan göra det med drivmedel som helt och hållet kan produceras här i Skåne, nämligen biogas och el, säger Mätta Ivarsson och fortsätter:

– Biogasen har flerdubbla miljönyttor, men också en stor tillväxtpotential. Skåne skulle kunna tiodubbla produktionen och skapa många nya jobb så biogasdrift gynnar regionen på flera sätt.

Alla svenska nominerade finns här.

En lista på alla nominerade finns här.

Mer information:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon: 072 – 552 51 08