Angela Everbäck (MP), ledamot i regionfullmäktige och tidigare ordförande i demokratiberedningen.

MP: Äntligen införs Skåneförslaget – glädjande att förseningen är över

Nu införs den digitala tjänsten Skåneförslaget i Region Skåne, där medborgarna både kan lägga egna förslag och rösta på andras om förbättringar i regionens verksamheter. Miljöpartiet har arbetat hårt för att regionen ska införa möjligheten för medborgarna att lämna e-förslag och drev igenom beslutet under förra mandatperioden.

– Äntligen så införs en möjlighet för medborgarna i Skåne att bidra med idéer till Skånes utveckling! Redan år 2017 föreslog Beredningen för Demokratifrågor en utveckling av demokratin i Skåne genom att göra det möjligt för en bredare tillgång till medborgares idéer, tankar och synpunkter genom möjligheten att lämna förslag som genom stöd från andra medborgare ska tas upp för behandling. Det har fått namnet Skåneförslaget, säger Angela Everbäck (MP), ledamot i regionfullmäktige och ordförande för den nu nedlagda Demokratiberedningen när beslutet fattades.

När Miljöpartiet satt i styret förra mandatperioden togs flera viktiga steg för att öka medborgarnas inflytande på politiken. Efter Demokratiberedningens förslag fattade regionstyrelsen beslut att införa möjligheten att lämna e-förslag i april 2018. Efter att beslutet dragits i långbänk blir nu tjänsten till slut verklighet.

– Genom att lämna ett Skåneförslag kan du bidra med idéer till det politiska arbetet och Skånes utveckling, när det passar dig. Skåneförslaget visar vilka frågor som engagerar och är ett bra sätt att fånga upp goda idéer och förslag så att Region Skåne kan bli bättre, säger Angela Everbäck.

Läs mer om Skåneförslaget här

För fler kommentarer, kontakta:

Angela Everbäck, ledamot i regionfullmäktige och tidigare ordförande i demokratiberedningen, telefon 076 – 160 70 69