Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne

MP: Alliansbeslut banar väg för danska livsmedel framför skånska

Det borgerliga Alliansstyret i Region Skåne fortsätter att prioritera giftbesprutad mat framför ekologiska livsmedel. Enligt ett beslut i regionstyrelsen idag vill Alliansen prioritera dansk mjölk framför ekologisk mjölk från skånska bönder.

Regionstyrelsen fattade idag beslut om en definition för närproducerade livsmedel. Enligt beslutet ska livsmedel som har sitt ursprung och är förädlat i Region Skåne, Region Jönköpings län, Region Kronoberg, Region Kalmar län, Region Blekinge, Region Östergötland, Region Halland, Västra Götalandsregionen samt hela Danmark räknas som närproducerade. Definitionen ska användas när Region Skåne redovisar sina miljömål.

Enligt Region Skånes miljöprogram ska andelen ekologiska livsmedel öka och närproducerade livsmedel prioriteras. Det innebär att i första hand ska närproducerade livsmedel prioriteras, i andra hand närproducerade ekologiska livsmedel och i tredje hand ekologiska livsmedel från annat geografiskt område.

Med den idag beslutade definitionen kan Alliansen fortsätta minska andelen ekologiska livsmedel men ändå nå målen.

– Det betyder att Region Skåne enligt Alliansen ska prioritera att köpa danska ägg framför ekologiska ägg från Skåne. Alliansstyret tycker det är bättre att regionen serverar dansk mjölk än ekologisk mjölk från Skånemejerier, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Hon fortsätter:

– Det här är varken bra för miljön eller skånska bönder. Det går dessutom helt emot tanken med närproducerad mat. Vi är helt för att öka andelen närproducerade livsmedel, men med den här definitionen ska ekologiska livsmedel från Skåne prioriteras bort till förmån för giftbesprutade livsmedel från Danmark och resten av södra Sverige. Det riskerar att slå hårt mot de ekologiska jordbruken i Skåne, säger Mätta Ivarsson.

Dessutom saknar den nya definitionen laglig grund. Krav på geografiskt ursprung kan inte ställas i en upphandling enligt lagen om offentlig upphandling. Det gör att definitionen bara kan användas när miljömålen ska redovisas.

– När Miljöpartiet var med och styrde serverades mer ekologisk mat på de skånska sjukhusen. År efter år steg andelen. Efter att Alliansen tog över makten minskar andelen igen. Genom att anta en bred gummibandsdefinition kan Alliansen fortsätta minska inköpen av ekologiska livsmedel och samtidigt runda miljömålen, säger Mätta Ivarsson.

För mer information, kontakta:

Mätta Ivarsson, gruppledare för MP, telefon: 072 - 552 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se

Fakta:

Andelen ekologiska livsmedel i Region Skånes verksamheter:

2019: 45%

2018: 47%