Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, och Kami Petersen, ledamot för MP i kollektivtrafiknämnden

MP: Alliansen måste ta ansvar för olaglig upphandling av dubbeldäckartåg

Skånetrafikens upphandling av nya dubbeldäckartåg bröt mot lagen och måste göras om. Det konstaterar förvaltningsrätten i en dom. Miljöpartiet har länge kritiserat upphandlingen och vill att Region Skåne nu upphandlar tåg med fler sittplatser.

– Det här är så otroligt illa skött av Alliansstyret. Vi har flera gånger varnat för bristen på insyn och undermåliga underlag, men när vi ställt frågor har Alliansen hela tiden duckat och vägrat att svara. Nu konstaterar förvaltningsrätten att upphandlingen var olaglig, vilket gör att skåningarna får vänta ännu längre på de nya tågen. Det ansvaret faller tungt på Alliansen, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Trängseln på tågen mellan Helsingborg och Lund/Malmö och vidare mot Köpenhamn gör att Region Skåne planerar för nya dubbeldäckartåg, det som kallas System 3. Trafikstart var tänkt till december 2022. I februari i år tilldelades bolaget Stadler kontraktet att bygga 18 fordon, med option på ytterligare upp till 60 fordon. Men beslutet överklagades av ett konkurrerande bolag.

Nu ger Förvaltningsrätten i Malmö det konkurrerande bolaget delvis rätt. I domen, som kom den 2 december, konstateras att Region Skåne bröt mot lagen i sättet upphandlingen gått till. Domstolen förordnar därmed regionen att göra om upphandlingen. Regionstyrelsen informerades om domen på sammanträdet idag torsdag.

– Nu måste Alliansen en gång för alla få ordning på det här. De nya dubbeldäckartågen är en miljardinvestering som är allt för viktig för att sjabblas bort. Det är skånska pendlare och tågresenärer som nu drabbas när hela projektet blir försenat. Styret bör fundera på om det behövs en oberoende utredning kring detta förödande haveri, säger Mätta Ivarsson.

Enligt den nu upprivna upphandlingen skulle de nya dubbeldäckartågen ha 801 sittplatser, att jämföra med 687 sittplatser på dagens Öresundståg. Miljöpartiet har hela tiden tyckt att skillnaden är för liten och istället velat att regionen upphandlar tåg med över 1000 sittplatser. Ett kapacitetsstarkt System 3 är nödvändigt för att nå högt ställda mål om ett hållbart trafiksystem i Skåne.

På dagens sammanträde informerades regionstyrelsen om att domen inte kommer att överklagas och att en ny upphandling måste göras.

– Det är en chans att göra om och göra rätt. Det är obegripligt att Skånetrafiken tidigare nöjt sig med 801 sittplatser när det är fullt möjligt att ha tåg med över 1000 sittplatser med samma komfort men till en lägre kostnad. I den nya upphandlingen måste mer än ett bolag kunna konkurrera så att antalet sittplatser maxas, både för att hushålla med skattebetalarnas pengar och för att tågen inte ska bli fulla i framtiden, säger Kami Petersen, ledamot i kollektivtrafiknämnden för Miljöpartiet.

För mer information, kontakta:

Mätta Ivarsson, gruppledare för MP, telefon: 072 - 552 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se

Kami Petersen, ledamot i kollektivtrafiknämnden, telefon: 070 - 893 69 00

Pressbilder på Kami Petersen finns här