MP-förslag blir verklighet – SUS får grönt ljus till att införa en sammanhållen vårdkedja inom förlossningsvården

Äntligen! Idag gav Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd grönt ljus till förlossningskliniken på Skånes universitetssjukhus i Malmö att införa en sammanhållen vårdkedja inom förlossningsvården. Metoden förbättrar förlossningsvården för förlossningsrädda kvinnor, gravida med oro och ångest och gravida som inte talar svenska eller engelska och föder sitt första barn i Sverige.

Bakgrunden är en motion som Miljöpartiet la i regionfullmäktige redan 2019. Fullmäktige röstade då ja till att utreda införandet av det som kallas en sammanhållen och teambaserad vårdkedja (caseload) i den skånska förlossningsvården.

Vårdformen innebär att den gravida får träffa samma team med barnmorskor både inför, under och efter förlossningen. Till skillnad från idag är alltså en barnmorska som den gravida redan känner med under förlossningen och ansvarar även för eftervården.

Efter regionfullmäktiges ja har frågan dragits i långbänk, men idag röstade hälso- och sjukvårdsnämnden ja till att Skånes universitetssjukhus i Malmö får genomföra en pilotverksamhet. Metoden riktar sig till kvinnor som lider av oro, ångest eller förlossningsrädsla eller som inte pratar svenska eller engelska och föder sitt första barn i Sverige. Enligt den utredning som gjorts kan runt 400 kvinnor få stöd av metoden varje år.

– Äntligen! Det här har både vi och många medarbetare inom förlossningsvården kämpat hårt för. Nu blir stödet till förlossningsrädda kvinnor och gravida som inte pratar svenska eller engelska mycket bättre, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och den som la förslaget.

– Var tionde kvinna som föder barn lider av så svår förlossningsrädsla att de behöver stöd av sjukvården. Ändå upplever alldeles för många att stödet brister eller att de inte tas på allvar. Nu äntligen införs en metod i Skåne som vi vet förbättrar hjälpen till de här kvinnorna, säger Mätta Ivarsson.

Metoden har framgångsrikt prövats på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. I Region Skåne ansökte tre sjukhus om att få införa metoden. Utöver SUS ville även förlossningskliniken i Helsingborg och Ystad ingå i pilotprojektet, men styret valde att enbart låta SUS i Malmö pröva metoden.

– Oavsett var i Skåne du bor ska du kunna få samma hjälp. Därför är det oerhört viktigt att metoden även införs på övriga sjukhus i regionen. Jag hoppas att det borgerliga styret delar den uppfattningen och precis som jag ser det här som första steget, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet stödde på nämnden även förslaget att dialogen med berörda fackförbund ska förbättras, för att bland annat lösa frågan om arbetstid och beredskapstid för de barnmorskor som deltar i pilotprojektet.

Läs nämndens beslutsförslag här.

FÖR YTTERLIGARE KOMMENTARER, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden, telefon 0708 - 19 42 19 eller e-post matta.ivarsson@skane.se

Miljöpartiet de gröna i Skåne är en regionorganisation för Miljöpartiets kommunavdelningar i Skåne. Organisationen arbetar för ett grönare Skåne både på en regional och kommunal nivå.