Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

MP: Köerna till logopedin i Skåne måste bli mycket kortare

Upphandla logopeditjänster istället för att införa ett vårdval. Det är Miljöpartiets förslag för att korta de långa köerna till logopedin.

Det borgerliga styret och Sverigedemokraterna i Region Skåne är på väg att införa ett vårdval för vissa delar av logopedin för barn och ungdomar. Enligt förslaget, som idag var uppe i regionstyrelsen och slutligen avgörs i regionfullmäktige, ska dyslexi, dyskalkyli och språkstörning ingå i vårdvalet.

Miljöpartiet föreslog på dagens sammanträde att Region Skåne istället upphandlar logopeditjänster och ser över möjligheten att utöka nuvarande avtal med privata utförare.

– Det är helt orimligt att barn och ungdomar kan få vänta i mer än ett år på att få hjälp av en logoped. Finansieringen för vårdvalet tas i samband med budgetbeslutet först nästa år, vilket torde innebära att vårdvalet är på plats först någon gång under 2025. Det hjälper alltså inte barn och familjer som väntar just nu. Därför är det mycket bättre att upphandla vården för att snabbare kunna korta köerna, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i regionstyrelsen.

Ett problem med ett vårdval är att Region Skåne inte kan styra den geografiska etableringen av nya mottagningar. Det är också något som lyfts i den utredning om ett vårdval Region Skåne gjort. ”Det går inte att säkerställa att leverantörer etablerar sig i områden med lägst tillgänglighet, vilket medför ojämlik tillgång till vård”, står det i utredningen.

– Vi vill inte ha en situation där privata företag kan plocka russinen ur kakan. Ett barn ska inte behöva bo i en större stad för att snabbt få hjälp. Genom att upphandla kan Region Skåne se till att det finns en tillgänglig logopedi i alla delar av Skåne, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet ställde sig på dagens sammanträde också bakom krav på att förbättra den offentliga logopedin. Även det sa det borgerliga styret och Sverigedemokraterna nej till.

– Att köerna är så långa som de är idag är ett misslyckande av Region Skåne. Nu krävs åtgärder som snabbt kortar köerna. Att upphandla vård och samtidigt förbättra den offentliga logopedin är mycket bättre för patienterna, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiets förslag stöddes på sammanträdet av Socialdemokraterna och Centerpartiet.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon 0725-52 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se

Miljöpartiet de gröna i Skåne är en regionorganisation för Miljöpartiets kommunavdelningar i Skåne. Organisationen arbetar för ett grönare Skåne både på en regional och kommunal nivå.