Kami Petersen (MP), ledamot i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne

MP: Nej till reklam på Skånetrafikens bussar

Alliansen i Region Skåne tänker återigen göra det möjligt med reklam på utsidan av Skånetrafikens bussar. Miljöpartiet är kritiskt mot förslaget.

När kollektivtrafiknämnden i Region Skåne har sammanträde nästa onsdag  föreslår Alliansstyret att reklamreglerna på Skånetrafikens bussar blir mer generösa. Enligt förslaget ska det återigen bli möjligt att annonsera på baksidan av Skånetrafikens stads- och regionbussar. Alliansen vill också göra det möjligt med politisk reklam.

– Det har tidigare varit reklam överallt där Skånetrafiken kunnat komma åt. Det var reklam på bussarnas långsidor, baksidor och väggen bakom  föraren, ja till och med på insidan av fönstren. Det gav resenärerna en dålig bild av Skånetrafiken och det fanns många skäl att vi avskaffade reklamen 2017, säger Kami Petersen (MP), ledamot i kollektivtrafiknämnden.

Den analoga reklamen avskaffades 2017. Då var intäkterna utslaget per buss och månad endast 1 600 kr. Samtidigt infördes digital infotainment i form av skärmar i bussen med kombinerad samhällsinformation och reklam. Anstötlig reklam och diskriminerande budskap skulle inte förekomma. Riktlinjen var dessutom att reklamen skulle bidra till ökat resande med kollektivtrafik.

2019 krävde Sverigedemokraterna i Skåne att reklam återinförs på Skånetrafikens fordon och hållplatser. Det är detta som Alliansen nu genomför. Och inte bara det, även politisk reklam ska vara tillåten.

– Skånes folkvalda politiker har bestämt att regionen ska vara en förebild inom jämställdhet och tolerans, hälsa, hållbarhet och god miljö. Jag ser med stor oro på att Alliansen nu vill göra Skånetrafiken till en rullande reklampelare. Det här förslaget riskerar att öppna upp för reklam som helt går på tvärs med vad Region Skåne står för, säger Kami Petersen.

Förslaget införs med hänvisning till de intäktsförluster som drabbat Skånetrafiken under pandemin. Den utredning som Skånetrafiken presenterade för Alliansen 2020 visade dock att det inte skulle ge någon större intäkt.

– Corona kan tydligen vara en förevändning för vad som helst. Men jag tror inte att de tänker ta bort reklamen efter Corona är över och valrörelsen sätter igång, säger Kami Petersen.

För mer information, kontakta:

Kami Petersen, ledamot i kollektivtrafiknämnden, telefon: 070 - 893 69 00

Pressbilder på Kami Petersen finns här.