Kami Petersen, ledamot för Miljöpartiet i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne

MP: Oacceptabel blixtbesparing på Skånetrafikens kundtjänst

Miljöpartiet kräver korten på bordet om beslutet att lägga ner Skånetrafikens kundcenter i Lund och Kristianstad. På dagens sammanträde i kollektivtrafiknämnden lämnar MP in ett initiativärende med krav på att Alliansen öppet redovisar varför servicen ska försämras.

Det var igår eftermiddag som Skånetrafiken plötsligt meddelade att de lägger ner sina kundcenter i Lund och Kristianstad. Miljöpartiet reagerar starkt på beskedet och vill att Alliansen redovisar vad som ligger bakom försämringen.

– Beskedet kom som en blixt från klar himmel. Nedläggningarna riskerar att leda till sämre service för de resenärer som har svårt att använda det nya biljettsystemet och köpa biljetter via appen, säger Kami Petersen, ledamot för Miljöpartiet i kollektivtrafiknämnden.

Enligt Skånetrafiken är anledningen till nedläggningarna att antalet besök och kassaförsäljningen minskat kraftigt under januari till augusti i år. Men under den tiden har minst två exceptionella händelser inträffat som gör det svårt att jämföra med tidigare år. Dels har Coronapandemin inneburit ett kraftigt minskat resande, dels har Skånetrafiken gjort en mycket smärtsam övergång till ett nytt biljettsystem och digitala försäljningskanaler.

Miljöpartiet har lämnat in ett initiativärende på dagens sammanträde i kollektivtrafiken med krav på att Alliansen öppet redovisar vad som ligger bakom Skånetrafikens beslut.

– Vi vill veta hur Skånetrafiken ska kunna erbjuda likvärdig service i Lund och Kristianstad när deras kundcenter läggs ner. Och vill veta hur de pengar som ska sparas kan användas för att underlätta för resenärer som har svårt att använda det nya biljettsystemet, säger Kami Petersen och fortsätter:

– Skånetrafiken är en politiskt styrd organisation. Det är den styrande borgerliga Alliansen som är ytterst ansvariga. Nu gömmer de sig bakom tjänstepersoner när ett svårt beslut fattas. Men Alliansen måste fatta ratten och tydligt säga vad de tycker, säger Kami Petersen.

Läs Miljöpartiets initiativärende nedan.

FÖR FLER KOMMENTARER, KONTAKTA:

Kami Petersen, ledamot i kollektivtrafiknämnden, telefon: 070 - 893 69 00

Pressbild på Kami Petersen finns här.