Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

MP:s förslag om HPV-vaccinering blir verklighet

På hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 3 mars väntas nämnden fatta beslut om Region Skånes vaccinationssatsning mot HPV. Miljöpartiet välkomnar att det initiativärende som MP la i HSN i maj förra året nu blir verklighet.

– Det är ett oerhört viktigt beslut i kampen för att utrota livmoderhalscancer. Nu får unga kvinnor i Skåne en ny chans att vaccinera sig avgiftsfritt. Det gäller både kvinnor som ännu inte vaccinerat sig och kvinnor som tidigare fått en äldre version av vaccinet, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och den som la förslaget i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Hälso- och sjukvårdsnämnden röstade i december förra året ja till Miljöpartiets förslag om att genomföra en så kallad catch up-vaccinering mot HPV. Sedan dess har Region Skåne utrett hur en sådan vaccinationssatsning ska se ut. På HSN:s sammanträde den 3 mars ska nämnden ta beslut dels om en genomförandeplan och dels om avgiftsfrihet för vaccineringen. Den senare frågan avgörs slutligen i regionfullmäktige.

Enligt beslutsförslaget ska alla kvinnor födda mellan 1994 och 1999 erbjudas avgiftsfri vaccinering i samband med att de screenas för HPV.  Vaccinationssatsningen görs inom ramen för ett forskningsprojekt som pågår på Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm.

– Nu har Region Skåne tittat närmare på hur vaccinationssatsningen ska gå till i praktiken. Det viktiga nu är att det här kommer på plats så snart som möjligt, så att fler liv kan räddas och lidandet minska, säger Mätta Ivarsson.

Läs beslutsförslagen i ärendena längre ner.

FÖR YTTERLIGARE KOMMENTARER, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden, telefon 072 – 552 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se

Pressbilder på Mätta Ivarsson finns här

Bakgrund

• Varje år dör runt 150 kvinnor av livmoderhalscancer. Omkring 550 kvinnor drabbas av cancersjukdomen, där de allra flesta fall orsakas av HPV-viruset.
  • Vaccination mot HPV ingår idag i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn i Sverige. Flickor i årskurs fem erbjuds sedan 2012 att vaccinera sig kostnadsfritt. Sedan 2020 erbjuds även pojkar samma möjlighet.
  • För att fånga upp de unga kvinnor som av en eller annan anledning inte tagit vaccinet föreslog MP i maj 2021 att Region Skåne genomför en så kallad catch up-vaccinering. När initiativärendet skulle avgöras i september förra året var Alliansens föreslag att besvara det med hänvisning till att det inte gick att prioritera. MP fick då igenom en återremiss och när ärendet slutligen avgjordes i november 2021 röstade nämnden ja till en vaccinationssatsning. Sedan dess har Region Skåne utrett hur satsningen ska gå till och vem som ska erbjudas avgiftsfri vaccinering. Det ärendet kommer upp på HSN den 3 mars 2022.

Tidigare pressmeddelanden:

Miljöpartiets förslag om HPV-vaccinering går igenom | Miljöpartiet de gröna i Skåne (mynewsdesk.com)

MP: Gör det avgiftsfritt att vaccinera sig mot HPV-viruset för alla unga vuxna | Miljöpartiet de gröna i Skåne (mynewsdesk.com)