Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne

MP:s förslag om våld i nära relationer gick inte igenom

Region Skåne kommer inte att inrätta särskilda team som ska stärka arbetet mot våld i nära relationer. Den styrande Alliansen och Sverigedemokraterna valde att inte rösta ja till Miljöpartiets förslag på dagens sammanträde i regionfullmäktige.

Pandemin har gjort att många offer för våld i nära relationer har blivit ännu mer utsatta. Nyligen rapporterade Unizon att sex av tio kvinno- och tjejjourer upplevt ett högre söktryck i somras jämfört med förra sommaren.

Hälso- och sjukvården har en unik möjlighet att upptäcka och hjälpa människor som utsätts för våld i en nära relation. För att stärka Region Skånes arbete har Miljöpartiet föreslagit att det inrättas särskilda team som kan utveckla arbetet och ge stöd till medarbetarna. Inspirationen kommer från Region Skånes framgångsrika barnskyddsteam, som utbildar och stöttar sjukvårdspersonalen, tar fram nya rutiner och stärker arbetet med barn som far illa ute i verksamheterna.

Nyligen pekade en intern utredning i Region Skåne på att samma metod även kan användas för att stärka arbetet med att upptäcka patienter som utsätts för fysisk, psykisk eller sexuell misshandel av sin partner eller annan nära anhöriga.

Trots det fick MP:s förslag inget gehör i regionfullmäktige idag. De styrande partierna M, C, L och KD valde tillsammans med SD att inte säga ja till förslaget.

– Mäns våld mot kvinnor är ett av vår tids största samhällsproblem. Var tredje vecka mördas en kvinna av sin partner eller ex-partner. Allt för många kvinnor lever i ständig skräck för att bli misshandlade av sin partner. Det kan vi inte blunda för, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Hon fortsätter:

– Hälso- och sjukvården måste bli mycket bättre på att upptäcka patienter som är utsatta för våld av sin partner eller annan nära anhörig. Men det är inte alltid lätt för sjukvårdspersonalen att veta vilka frågor de ska ställa eller hur de ska hantera en misstanke. Vårt förslag skulle ge ett bättre stöd till sjukvårdspersonalen och förbättra arbetet inom hela regionen, säger Mätta Ivarsson.

Tack vare ett statsbidrag har barnskyddsteamen fått ett tillfälligt uppdrag i år att även arbeta med våld mot vuxna i nära relationer. Men MP vill se ett långsiktigt arbete och permanenta team med större resurser. MP:s förslag går ut på att teamen ska få ett brett uppdrag att stärka arbetet både på sjukhusen, inom primärvården, psykiatrin och i tandvården.

– Det är häpnadsväckande att den styrande Alliansen inte gör mer. Under debatten fick vi höra från Alliansen att det är en viktig fråga. Jag tvivlar inte på att de tycker det, men det räcker inte med fina ord. Det behövs handling, här och nu. Tyvärr kunde inte Alliansen ge ett enda svar på hur de istället tänker stärka arbetet, säger Mätta Ivarsson.

Läs hela MP:s motion längre ner.

FÖR FLER KOMMENTARER, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon 072 – 552 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se