Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne

MP starkt kritiska till att styret säger nej till en födande, en barnmorska i Region Skåne

Region Skåne når inte målet att barnmorskor i förlossningsvården enbart ska behöva hantera en aktiv förlossning åt gången. På dagens sammanträde i hälso- och sjukvårdsnämnden valde M, KD, L och SD att lägga den utredning som gjorts i skrivbordslådan och inte genomföra de konkreta åtgärder som föreslås.

Fler barnmorskor i förlossningsvården. Så lät det från de partier som styr Region Skåne i valrörelsen. Liberalerna lovade i sitt valmanifest för Region Skåne att införa ett tydligt bemanningsmål om att varje kvinna i aktiv fas av förlossningen ska ha en och samma barnmorska vid sin sida.

Men när ett sådant bemanningsmål idag behandlades i hälso- och sjukvårdsnämnden röstade det borgerliga styret nej. Den utredning som gjorts lades istället till handlingarna. Miljöpartiet är starkt kritiska till beslutet och yrkade att ett tydligt mål ska införas, men det sa M, KD, L och SD nej till.

– Ännu en gång sviker det borgerliga regionstyret förlossningsvården. Tydligen var vallöftena innan valet inte värda ett skvatt. Det börjar bli en följetong att Liberalerna säger en sak innan valet och en sak efter, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Ingen skulle acceptera att en läkare tvingas lämna operationssalen mitt under en operation för att genomföra en annan operation, men ändå är det precis så det är för många barnmorskor. Alldeles för många gånger tvingas de springa från en förlösande kvinna till en annan. Det är inte en trygg förlossningsvård, säger Mätta Ivarsson.

I utredningen föreslås fyra konkreta förslag för att kunna nå målet om en födande, en barnmorska.

• Ta fram och inför ett regionalt digitalt prognosinstrument för antalet förlossningar över tid per förlossningsklinik i Skåne.
  • Utred möjligheten att införa beredskapsavtal för förlösande barnmorskor i syfte att stärka verksamheternas robusthet vid ökad belastning och för ett mer effektivt användande av befintliga resurser.
  • Ta fram och jämför lönenivåer för förlösande barnmorskor och barnmorskor i öppenvård i syfte att stävja ekonomiska incitament som anledning till brist på förlösande barnmorskor.
  • Samordna universitet och region och utred förutsättningar för ett utökat intag på barnmorskeprogrammet i syfte att säkra en långsiktig kompetensförsörjning av barnmorskor till förlossningsvården.

Miljöpartiet krävde på sammanträdet att samtliga förslag genomförs, men även det sa styret nej till.

– Vid var tredje aktiv förlossning i Kristianstad har barnmorskan hand om mer än en förlossning åt gången. Likadant ser det ut på många andra förlossningsavdelningar i Skåne. Då är det ju jättemärkligt att regionstyret inte vill genomföra de konkreta förslag som finns för att öka bemanningen, säger Mätta Ivarsson.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon 0725-52 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se

Miljöpartiet de gröna i Skåne är en regionorganisation för Miljöpartiets kommunavdelningar i Skåne. Organisationen arbetar för ett grönare Skåne både på en regional och kommunal nivå.