Kami Petersen (MP), ledamot i kollektivtrafiknämnden

MP: Statliga pengar hjälper Skånetrafiken

Regeringen har idag presenterat ett riktat stöd på tre miljarder kronor till landets kollektivtrafik. Miljöpartiet i Region Skåne välkomnar att regeringen nu agerar för att hjälpa Skånetrafiken.

Miljöpartiet har varit starkt pådrivande för att regeringen ska ta fram ett stödpaket till landets kollektivtrafik. Coronakrisen har slagit hårt mot Skånetrafiken och resandet har minskat drastiskt.

– Jag är väldigt glad att regeringen tar situationen på största allvar. Kollektivtrafiken är hårt drabbad av coronakrisen och det här är ett välkommet tillskott för att hjälpa Skånetrafiken, säger Kami Petersen, ledamot i kollektivtrafiknämnden för Miljöpartiet.

– Miljöpartiet har drivit på för att regeringen ska stötta kollektivtrafiken. Just nu ska vi avstå från onödiga resor, men när den här krisen är över är det viktigt att Skånetrafiken kan fortsätta utvecklas. Coronapandemin får inte göra att det viktiga klimatarbetet avstannar, säger Kami Petersen.

Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne räknar med att tappa intäkter på 750 miljoner kronor under 2020. Samtidigt har Alliansen aviserat att reducerad trafik tillsammans med kostnadsbesparande åtgärder kan spara 250 miljoner kronor. Därmed är prognosen att Skånetrafiken går 500 miljoner kronor back i år.

– Det är oerhört viktigt att Alliansen som styr Region Skåne använder pengarna för att hindra att busslinjer måste läggas ner och turer dras in, säger Kami Petersen.

Läs mer om regeringens stöd här:

FÖR YTTERLIGARE KOMMENTARER, KONTAKTA:

Kami Petersen, ledamot i kollektivtrafiknämnden för Miljöpartiet, telefon: 070 - 893 69 00

Pressbild på Kami Petersen finns här.