Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne

MP uppmanar C och L att visa verklig solidaritet med Polens kvinnor

Den senaste veckan har tusentals polacker protesterat mot den polska regeringens besked att landets redan hårda abortlagstiftning blir ännu hårdare. Imorgon torsdag är det planerat att regionstyrelsen i Region Skåne ska avgöra om Miljöpartiets förslag om subventionerade aborter till polska kvinnor går igenom eller inte. MP uppmanar Alliansstyret att säga ja till förslaget.

– Nationellt har både Centerpartiet och Liberalerna reagerat med kraft mot den polska regeringens besked. Det är bra! Ju fler som höjer sina röster desto bättre. Men nu måste solidariteten gå från ord till handling. Nu måste vi visa Polens kvinnor att vi står vid deras sida inte bara i sociala medier utan även på riktigt. Jag hoppas verkligen att C och L, som ju sitter i styret i Region Skåne, visar verklig solidaritet och säger ja till vårt förslag, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för MP i Region Skåne.

Förra veckan meddelade Polens konservativa regering att de tänker genomföra sina planer på att göra en redan strikt abortlagstiftning ännu striktare. Sedan dess har tusentals polacker gått ut på gatorna för att protestera.

Miljöpartiet i Region Skåne la i november förra året ett initiativärende i regionstyrelsen om subventionerade aborter till polska kvinnor. Förslaget innebär att Region Skåne ska inleda en dialog med regeringen för att genom statlig finansiering kunna erbjuda polska kvinnor säkra aborter till samma avgift som svenska kvinnor betalar.

I morgon torsdag är det planerat att frågan ska avgöras i regionstyrelsen. När ärendet var uppe i regionstyrelsens arbetsutskott förra veckan var förslaget att inte bifalla. Dock ställde sig Alliansstyret positiva till att titta närmare på de frågeställningar som Miljöpartiet framförde under mötet i RSAU inför regionstyrelsen. Miljöpartiets förhoppning är att det ska gå att finna en gemensam linje så att dialogen med regeringen kan inledas snarast

– Min uppmaning till Alliansstyret är tydlig: ta den här chansen att stötta Polens kvinnor! Svik dem inte! Nu finns alla möjligheter att ta ställning för deras sak och visa i handling att vi står på deras sida, säger Mätta Ivarsson.

Läs hela initiativärendet nedan.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Mätta Ivarsson, gruppledare för MP, telefon: 072 - 552 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se