Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne

MP: Välkommet att Alliansen ändrat sig om närproducerat

Inte ens en månad. Så länge höll Alliansens kritiserade beslut om vad som ska räknas som närproducerade livsmedel i Region Skånes verksamheter. Miljöpartiet välkomnar att beslutet om definitionen revs upp på dagens sammanträde i regionstyrelsen. ”En välkommen kovändning”, säger MP:s Mätta Ivarsson.

Det var på förra sammanträdet i regionstyrelsen den 12 november som Alliansen tillsammans med SD tog beslut om vilka livsmedel som ska räknas som närproducerade. Enligt den då beslutade definitionen skulle livsmedel som har sitt ursprung och är förädlade i Region Skåne, Region Jönköpings län, Region Kronoberg, Region Kalmar län, Region Blekinge, Region Halland och Västra Götalandsregionen – samt hela Danmark – räknas som närproducerade.

Beslutet fick snabbt massiv kritik. Inte bara Miljöpartiet sågade beslutet, även representanter för en rad branschorganisationer inom det skånska lantbruket riktade hård kritik mot definitionen, särskilt som den skulle skada svenska livsmedelsproducenter. På dagens sammanträde i regionstyrelsen valde den styrande Alliansen att riva upp det tidigare beslutet.

– Vilken cirkus! Visst är det bra att Alliansen kovänder, men varför lyssnade de inte på invändningarna från början? Det går emot allt sunt förnuft att inbegripa hela Danmark i definitionen av närproducerat men samtidigt exkludera mer än halva Sverige. Vi måste stärka den svenska livsmedelsproduktionen och öka självförsörjningsgraden, inte dra undan matten för svenska lantbrukare, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Med den nu upprivna definitionen skulle Region Skåne dessutom ha prioriterat giftbesprutade livsmedel från Danmark före ekologiska från Skåne.

– Det här är en vinst för oss som vill se mer ekologisk mat på tallrikarna på Skånes sjukhus. Den definition Alliansen ville ha skulle ha slagit hårt mot skånska ekobönder. Dansk mjölk skulle ha gått före ekologisk mjölk från Skåne, som exempel. Det är bra att Alliansen äntligen förstår det vansinniga i det, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet vill att Region Skåne köper in mer skånsk mat, men inte att det sker på ett ogenomtänkt sätt som riskerar att skada den biologiska mångfalden. Miljöpartiet har också riktat kritik mot den nu upprivna definitionen då beslutet skulle ha skadat skånska bönder.

– I Skåne finns Sveriges viktigaste livsmedelsproduktion. Hälften av den mat som produceras i Sverige kommer från Skåne. När Alliansen vill välja bort livsmedel från mer än halva Sverige öppnar det upp för att andra regioner ska exkludera skånska livsmedel. Det hade fått förödande konsekvenser för skånska lantbrukare, säger Mätta Ivarsson.

För ytterligare information, kontakta:
Mätta Ivarsson, gruppledare för MP, telefon: 072 - 552 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se