Kami Petersen (MP), ledamot i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

MP: Välkommet att kollektivtrafiken till Bokskogen i Torup blir bättre

Malmö stad och Skånetrafiken utökar kollektivtrafiken till Bokskogen i Torup, med fler turer på helgerna och avgångar även på vardagar. Miljöpartiet välkomnar den utökade trafiken. ”Nu kan fler Malmöbor enklare komma ut i naturen”, säger Kami Petersen (MP), ledamot i kollektivtrafiknämnden.

När Skånetrafiken ändrar tidtabellen den 13 december får linje 148 mellan centrala Malmö och naturområdet vid Torups slott utökad trafik. Tidigare har det funnits fyra turer vardera på lördagar och söndagar. Första turen har anlänt i Torup halv elva och sista turen hem har gått halv fem. Nu utökas det med två turer, vilket gör det möjligt att vara i naturområdet en timme tidigare.

– Det innebär att trängseln som kan uppstå både på bussarna och i skogen kan minska, men framförallt att fler Malmöbor får enkel och bekväm tillgång till naturen. Rådet just nu är att inte åka, men så snart omständigheterna medger så finns ett stort uppdämt behov, säger Kami Petersen (MP), ledamot i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

Den största förändringen är dock att vardagstrafik införs med fem turer per dag. Tidigare har det enbart gått att åka kollektivtrafik till Torup på helgerna. Förbättringarna sker efter att Malmö stad skjutit till extra pengar för den utökade trafiken.

– Framförallt blir detta en stor möjlighet för barn i Malmös skolor och förskolor att uppleva bokskogen. I Malmö har det sedan länge funnits ett arbete med naturpedagogik, vilket nu underlättas, säger Kami Petersen.

Miljöpartiet kämpar för att göra det lättare att ta bussen till skånska naturområden. Tidigare i år lade MP en motion i regionfullmäktige om att Skånetrafiken ska utreda ett nytt koncept med naturbussar. Idag är det många gånger svårt att ta sig med kollektivtrafiken till skånska natur- och rekreationsområden.

– Mer och mer forskning visar på hur mycket naturen betyder för både kropp och själ för oss människor. Vi mår bra av att komma ut i naturen och röra på oss. Det ska inte vara förunnat den som har bil, säger Kami Petersen.

Han fortsätter:

– Under pandemin har allt fler människor sökt sig ut i naturen. Att stormköket blev årets julklapp visar ju hur populärt det har blivit att vistas utomhus. Då måste Skånetrafiken vara med och fånga upp det intresset och se till att det går att ta bussen ut i naturen när restriktionerna väl lättar, säger Kami Petersen.

FÖR FLER KOMMENTARER, KONTAKTA:

Kami Petersen, ledamot i kollektivtrafiknämnden, telefon: 070 - 893 69 00

Pressbild på Kami Petersen finns här.

Miljöpartiet de gröna i Region Skåne arbetar för ett grönare och mer klimatsmart Skåne. Sedan valet 2018 befinner vi oss i opposition mot det borgerliga styret i regionen.

Miljöpartiet i Region Skånes Facebook-sida