Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne

MP vill att Region Skåne ger humanitärt bistånd till Palestina

Ge sjukvårdsmateriel som bistånd till befolkningen i Palestina. I ett initiativärende i regionstyrelsen har Miljöpartiet föreslagit att Region Skåne skickar hjälp till krigsområdet. Men det borgerliga styret och SD säger nej.

– Kriget har skapat en humanitär och medicinsk katastrof. Sjukvården har kollapsat och det mänskliga lidandet är enormt. Miljöpartiet vill att Region Skåne hjälper till genom att skicka sjukvårdsutrustning, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Situationen i Gaza är extrem. Efter två månader av krig har infrastrukturen kollapsat och sjukvården slutat att fungera. Lidandet hos civilbefolkning är enormt.

Miljöpartiet har i ett initiativärende föreslagit att Region Skåne skyndsamt tittar på hur regionen kan hjälpa till med exempelvis sjukvårdsutrustning. Men på dagens sammanträde i regionstyrelsen röstade det borgerliga styret och Sverigedemokraterna nej till att ge hjälp till befolkningen i Palestina.

– Det är civilbefolkningen som betalar det högsta priset i det krig som nu pågår. Hamas använder befolkningen som mänskliga sköldar. Israels attacker dödar och skadar vanliga människor varje dag. Behoven av humanitärt stöd är enorma. Genom att skänka sjukvårdsmateriel till hjälporganisationer på plats skulle Region Skåne kunna bidra för att minska det mänskliga lidandet, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Som en följd av regionstyrelsens nej har Miljöpartiet idag lämnat in ytterligare ett initiativärende. I debatten kring förslaget lyfte det borgerliga styret att det inte finns någon nationell förfrågan om att bidra med utrustning och inte heller någon nationell samordning av biståndet. Därför föreslår Miljöpartiet att Region Skåne för en dialog med regeringen om vilken hjälp regionen kan bidra med.

– Det viktiga är att hjälpen kommer på plats. Om regionstyret tycker att det behövs en tydlig signal från regeringen så vore det ju bra om Region Skåne är proaktiva och visar att vi vill bidra med sjukvårdsutrustning. Därför föreslår vi att Region Skåne kontaktar regeringen, säger Mätta Ivarsson.

– Att ge stöd till civilbefolkningen handlar inte om att ta ställning i konflikten, det är viktigt att poängtera. Det ska Region Skåne inte göra. Styrets politiker väljer att ducka bakom att regionen inte ska syssla med utrikespolitik och det ska vi självklart inte. Men att hjälpa människor med humanitärt bistånd i form av sjukvårdsutrustning är inte utrikespoltik utan handlar om grundläggande solidaritet med ett folk i stor och akut nöd. Det går helt i linje med regeringens beslut om att utöka det humanitära biståndet till Palestina, säger Mätta Ivarsson.

Det andra initiativärendet avgörs först på kommande sammanträde i regionstyrelsen. Läs båda initiativärenden längre ner.

FÖR YTTERLIGARE KOMMENTARER, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon 0725-52 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se

Miljöpartiet de gröna i Skåne är en regionorganisation för Miljöpartiets kommunavdelningar i Skåne. Organisationen arbetar för ett grönare Skåne både på en regional och kommunal nivå.