MP vill få fler att delta i mammografi

Nästan var femte kvinna i Skåne avstår från att delta i mammografi. Skillnaderna är dessutom stora mellan olika grupper i samhället. Miljöpartiet vill därför se riktade informationsinsatser för att få fler skånska kvinnor att delta i bröstcancerscreening, men på gårdagens sammanträde i hälso- och sjukvårdsnämnden valde det borgerliga styret att inte säga ja till förslaget.

Enligt en rapport från Bröstcancerförbundet råder det stora skillnader i vem som deltar i mammografi. Dubbelt så många utrikesfödda kvinnor uteblir från sin mammografi och dödligheten är högre än hos inrikes födda.

Dessutom finns det stora skillnader mellan olika geografiska områden. Skåne har de senaste åren legat sämre till än många andra regioner. Under 2022 deltog knappt 81 procent av kvinnorna som kallats i Region Skåne i mammografi, enligt siffror från Region Skåne.

För att få fler att delta i mammografin i Skåne har Miljöpartiet föreslagit att det genomförs riktade informationsinsatser. Men när hälso- och sjukvårdsnämnden igår behandlade initiativärendet valde M, KD, L och SD att inte bifalla förslaget.

– Generellt sett går kvinnor med högre utbildning och bättre ekonomi oftare på mammografi än kvinnor med lägre utbildning och sämre ekonomi. Utrikes födda kvinnor är en särskilt svår grupp att nå. När siffrorna så tydligt visar på den ojämlikhet som finns måste Region Skåne vidta åtgärder, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Det pratas mycket om en jämlik vård. Här har vi ett konkret exempel på hur sjukvården inte är jämlik, och då måste så klart Region Skåne göra ännu mer. En liten insats nu kan rädda liv längre fram, säger Mätta Ivarsson.

Läs hela initiativärendet längre ner.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon 0725-52 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se

Miljöpartiet de gröna i Skåne är en regionorganisation för Miljöpartiets kommunavdelningar i Skåne. Organisationen arbetar för ett grönare Skåne både på en regional och kommunal nivå.