Mätta Ivarsson, gruppledare för MP i Region Skåne, och Lena Östholm Munkberg (MP), ledamot i Helsingborgs sjukhusstyrelse

Ny metod för tryggare förlossningar kan införas i Helsingborg efter motion från MP

Helsingborgs lasarett hoppas få delta i ett nytt pilotprojekt inom Region Skåne för att förbättra förlossningsvården och ge ökat stöd till gravida med förlossningsrädsla. Projektet genomförs efter en motion från Miljöpartiet.

På sammanträdet på torsdag väntas sjukhusstyrelsen ställa sig bakom att Helsingborgs lasarett ansöker om att få delta i Region Skånes pilotprojekt kring en sammanhållen och teambaserad vårdkedja inom förlossningsvården.

Vårdformen innebär att den gravida får träffa samma team med barnmorskor både inför, under och efter förlossningen. Till skillnad från idag är alltså en barnmorska som den gravida redan känner med under förlossningen och ansvarar även för eftervården.

Metoden har framgångsrikt prövats på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. I Skåne kommer pilotverksamheten rikta sig till gravida med förlossningsrädsla, uttalad oro och ångest samt gravida som inte talar svenska eller engelska och föder sitt första barn i Sverige. Runt 1200 gravida väntas få möjlighet till en sammanhållen vårdkejda under projekttiden, som föreslås vara mellan 2,5 år och 3 år.

Bakgrunden till att Region Skåne nu inför metoden är det arbete som medarbetare på förlossningsavdelningen på Helsingborg lasarett gjorde redan 2018. Lasarettet var då i startgroparna för att starta upp ett försök, men planerna stoppades i sista stund av Region Skåne. Miljöpartiets gruppledare Mätta Ivarson la då en motion om att införa metoden, som regionfullmäktige ställde sig bakom. Sedan dess har frågan dragits i långbänk, men i höstas gav hälso- och sjukvårdsnämnden till slut grönt ljus att genomföra ett försök i Skåne.

– Äntligen! Både medarbetare och vi i Miljöpartiet har kämpat hårt för att metoden ska införas i Skåne. Det har tagit lång tid, men jag är oerhört glad att Region Skåne till slut ger förlossningsrädda möjligheten att ha med sig en välbekant barnmorska under förlossningen, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Enligt beslutet i hälso- och sjukvårdsnämnden ska en eller två förlossningskliniker få delta i pilotprojektet.

– Det skulle vara fantastiskt om Helsingborgs lasarett fick möjlighet att delta i det här försöket, särskilt med tanke på att medarbetare på förlossningsavdelningen i Helsingborg varit pådrivande för att metoden ska införas i Skåne, säger Lena Östholm Munkberg, ledamot i Helsingborgs sjukhusstyrelse för Miljöpartiet.

FÖR YTTERLIGARE KOMMENTARER, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon 072 – 552 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se

Pressbilder på Mätta Ivarsson finns här

Pressbild på Lena Östholm Munkberg finns här.

Miljöpartiet de gröna i Skåne är en regionorganisation för Miljöpartiets kommunavdelningar i Skåne. Organisationen arbetar för ett grönare Skåne både på en regional och kommunal nivå.