Psykisk hälsa och rätten till ett gott liv - Debatt med MP Skåne och Igor Ardoris

Kanske känner ni igen Igor Ardoris från SVTs prisbelönta serie ”Klass 9A”? Där syntes han som klassens idrottslärare och mentor som med en smittande entusiasm peppade eleverna att nå längre. Nu medverkar han i en diskussion med Miljöpartiet i Skåne kring den psykiska ohälsan bland unga.

En ökad ohälsa

Psykisk ohälsa är vår tids stora folkhälsoproblem och det är framförallt unga kvinnor som drabbas. I Skåne handlar det om mer än vad fjärde kvinna. Dessutom har en ökning av psykisk ohälsa på senare år också skett bland pojkar och unga män.
Igor Ardoris har stor erfarenhet av ohälsan bland unga efter sina många möten med barn och unga i skolorna. Här tänker han ge sin syn på vad som rör sig i ungdomarnas huvuden och vad han tycker bör göras från politikerhåll för att ändra riktning på problemen.

Ny rapport

Miljöpartiet de gröna i Skåne släpper i samma dag en rapport som beskriver hur den psykiska ohälsan ser ut bland de unga i regionen. Rapporten innehåller även förslag på åtgärder för att förebygga den psykiska ohälsan i Skåne och för att förbättra vården  för de som drabbas. Rapporten,”Psykisk hälsa – rätten till ett gott liv” är MP Skånes utgångspunkt i denna debatt.
Att få må bra borde vara en självklarhet. Är MPs politik i frågan tillräcklig för att förändra situationen? Kom och lyssna på tisdag!

- Samtal mellan Miljöpartiet Skåne och Igor Ardoris
- Om Psykisk ohälsa bland unga
- Med Anders Åkesson, regionråd (MP), Anette Mårtensson, regionkandidat (MP) och Igor Ardoris, pedagog, mental tränare och känd från SVTs prisbelönta serie ”klass 9A”.
- Tisdagen 2 september kl 13-14
- i Kungalunden på Gustav Adolfs torg, Malmö