Skånska miljöpartister inspireras i Eslöv

I helgen den 19-20 september arrangerar Miljöpartiet de Gröna i Skåne sina kommun- och regiondagar på Medborgarhuset i Eslöv. Det innebär två heldagar med inspiration, samtal och politik. På programmet står ett 20-tal paneldebatter, utbildningar, seminarier och föreläsningar med 40 inspiratörer, politiker, forskare och entreprenörer. Riksdagspolitiker, EU-parlamentariker, region- och lokalpolitiker blandas med intresserade medlemmar från hela Skåne.

En som deltar på ett flertal programpunkter är Miljöpartiets regionråd Anders Åkesson:

Kommun- och regiondagarna har vuxit i omfång och blivit en viktig mötesplats för Skånes miljöpartister. Partiet finns idag i de flesta av Skånes kommuner och har vuxit på kort tid. Politiken och samhället förändras ständigt och för att vi ska kunna ge väljarna ett starkt grönt alternativ i framtiden måste vi inspireras av varandra och alla de med som brinner för en hållbar framtid.

Två programpunkter är öppna för allmänheten:

Lördag 19/9 kl 11.15-12.00
Miljöpartiet i ledande position - öppet seminarium Hur är det att styra tillsammans med MP? Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande och ordförande i regionfullmäktige och Patric Åberg (M) ordförande i kommunstyrelsen Östra Göinge, ger sin syn på saken. Regionråd Anders Åkesson (MP) berättar om sin syn på den ledande positionen i regionen.

Lördag 19/9 kl 17-19
Filmvisning: Bikes vs Cars – öppen för allmänheten Ett byte från bil till cykel är det bästa vi kan göra för klimatet, den egna hälsan och att minska förekomsten av luftföroreningar samt buller i tätort. Vad bör politiken göra för att underlätta att bilresor byts mot cykelresor? Karin Svensson Smith Riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson. Härefter visas Fredrik Gerttens hyllade film Bikes vs Cars. Cykeln är en fantastisk uppfinning med kraft att förändra världen. Aktivister och politiker runt om i världen försöker bryta sig fria från bilberoendet, men samtidigt har det aldrig sålts fler bilar i världen än idag. I filmen möter vi aktivister och tänkare som kämpar för bättre städer. Som vägrar sluta cykla trots att allt fler dödas i trafiken.

Hela programmet för de två dagarna finns bifogat i detta meddelande.

För mer information:

Emma FagerMalmström