Utredningen klar: Omöjligt att sälja Region Skånes vindkraftverk utan förlust

Utredningen klar: Omöjligt att sälja Region Skånes vindkraftverk utan förlust

Region Skåne skulle göra en ekonomisk förlustaffär samtidigt som regionens elkostnader riskerar att öka. Det är några av slutsatserna i den utredning om en eventuell försäljning av Region Skånes sex vindkraftverk som nu presenterats. I praktiken sätter utredningen stopp för planerna på att sälja vindkraftverken. "En vinst för oss som vill att Region Skåne ska ta sitt ansvar för klimatet”, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Region Skåne tog i januari 2016 över nycklarna till sex vindkraftverk i Fröreda i Småland. Sedan dess har vindkraftverken visat sig gå bättre än någon kunnat förvänta sig. Elproduktionens medelvärde mellan 2016 och 2019 blev 15 procent bättre än i kalkylen och redan första året blev resultatet positivt. Framöver förväntas verken dra in 163 miljoner kronor i överskott till Region Skåne.

Men trots vinsterna både för miljön och skattebetalarna har vissa partier velat sälja vindkraftverken. Redan 2016 krävde Moderaterna och nuvarande ordföranden i regionstyrelsen, Carl Johan Sonesson (M), att verken skulle säljas och nu senast har Sverigedemokraterna i ett initiativärende krävt en försäljning. Så sent som i början av hösten sa sig Alliansstyret i Region Skåne vara positivt till en försäljning.

Som svar på initiativärendet har Region Skåne utrett om det är möjligt att sälja verken utan att gå med förlust. Svaret är ett entydigt nej. ”Äga är bättre än sälja”, konstateras redan på första sidan i utredningen.

Ärendet är uppe för beslut på regionstyrelsen den 18 december. Enligt utredningen måste Region Skåne sälja verken till det bokförda värdet på 190 miljoner kronor plus det beräknade framtida överskottet på 163 miljoner för att inte gå med förlust, dvs minst 353 miljoner kronor. Men att hitta en köpare som är villig att betala mer än 200 miljoner kronor bedöms som osannolikt enligt utredningen. Enligt beslutsförslaget i regionstyrelsen kan en försäljning bli aktuell först om det inte förväntas bli en förlustaffär.

– Utredningen är övertydlig med vilken bra affär vindkraftverken är för Region Skåne. De överträffar alla förväntningar. Att då ens försöka hitta en köpare vore rent slöseri med både tid och pengar. Vi hoppas Alliansen nu tar ansvar för både klimatet och Region Skånes ekonomi och en gång för alla kastar planerna på att sälja vindkraftverken i papperskorgen, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Hon fortsätter:

– Vissa partier har haft ideologiska skygglappar på och inte förstått vilken vinstaffär vindkraftverken är för Region Skåne. Men nu kan ingen blunda för att vindkraftverken både ger ett ekonomiskt överskott och är bra för miljön, säger Mätta Ivarsson.

I utredningen konstateras också att en eventuell försäljning skulle öka risken för att Region Skåne får betala mer för den el regionen använder. Omkring 40 procent av hela Region Skånes förbrukning kommer idag från de sex vindkraftverken.

– Att både små och stora företag investerar i egna vindkraftverk är ingen tillfällighet. Det är inte bara för att visa hänsyn till miljön och klimatet, utan också för att inte drabbas ekonomiskt om priset på el börjar stiga. Region Skånes vindkraftverk gynnar skattebetalarna när riskerna för prissvängningar minskar, säger Mätta Ivarsson.

Som en sista punkt konstaterar utredning också att en försäljning skulle skada Region Skånes miljö- och klimatrenommé.

– Klimatkrisen är akut. Då måste vi alla ta vårt ansvar, även Alliansstyret i Region Skåne. Att sälja vindkraftverken vore tondövt mot alla människor som kräver att vi politiker lyssnar på klimatvarningarna och tar frågan på allvar. Därför är vi väldigt glada att utredningen nu svart på vitt visar att en försäljning inte är en väg framåt, säger Mätta Ivarsson.

Läs hela utredningen här. Läs beslutsförslaget här.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon: 072 - 552 51 08