Teddy Bayakhmetov och Ann-Sofie Leveau är Sveriges största kattfantaster.

Ann-Sofie i Blekinge och Teddy i Upplands Bro är ”Sveriges största kattfantaster”

Att katter engagerar är det inte tvekan om. I en tävling som arrangeras av Miljonlotteriet för att utse ”Sveriges största kattfantast” har tävlingsbidragen haglat in och efter att svenska folket sagt sitt i röstningen är det nu avgjort. Förstaplatsen delas av Ann-Sofie Leveau från Blekinge och Teddy Bayakhmetov från Upplands Bro som är numera ”Sveriges största kattfantaster”.

I samband med Miljonlotteriets 60-årsjubileum och lanseringen av den största skrapvinsten någonsin på 60 miljoner har Miljonlotteriet inlett jakten på Sveriges största engagemang. I tävlingen ”Sveriges största entusiaster” ska de största entusiasterna inom svenskarnas mest populära intresseområden; stickning, bilar, katter och sport vaskas fram. Tävlingen uppmanar landets alla passionerade kattfantaster, sportnördar, sticknings-ess och motorfreaks att träda fram och tävla om den ärofyllda titeln ”Sveriges största”. Ann-Sofie och hennes katt Sören, mer känd som Sveriges mest klappade katt, från Blekinge har vunnit delad förstaplats med Teddy Bayakhmetov, den klättrande katträddaren från Upplands Bro.

– Jag gråter av glädje. Det är ljuvligt, underbart! Jag har valt att dela min vinst med två andra kattorganisationer som också var med och tävlade, Livet med jourkatter och Livbojen i Eskilstuna. De gör ett fantastiskt arbete för katter som ingen bryr sig om. Jag vet hur dyrt det är att engagera sig i detta och därför vill jag hjälpa till, säger Ann-Sofie Leveau.

Förstaplatsen delar Ann-Sofie med en annan väldigt engagerad kattfantast, nämligen den professionella klättraren Teddy Bayakhmetov som tar sig upp på höga höjder dit räddningstjänst inte når för att rädda katter som inte kan komma ner själva.

–Det är fantastiskt att så många ville stötta mig och mitt arbete. Jag älskar djur! Jag har ett väldigt farligt arbete som klättrar på så höga höjder. Jag kommer att använda vinstpengarna till att laga min räddningsbil och skaffa mer säkerhetsutrustning för att kunna fortsätta rädda katter, säger Teddy Bayakhmetov.

I första deltävlingen av ”Sveriges största entusiaster” kom 238 tävlingsbidrag in och hela 32 500 personer röstade.

–Vi är golvade av det stora engagemanget. Vi visste sedan tidigare att katter är populärt men bland alla dessa tävlingsbidrag finns ett sådant oerhört stort engagemang och kattkärlek, det är värmande att se. Och vi tycker det är fint att vinsterna kommer att gå till så bra ändamål, säger Gustav Löfving, kommersiell chef på Miljonlotteriet.

Näst på tur i Miljonlotteriets jakt på Sveriges största entusiaster är motorfreaks. Känner du någon som har sparat varje topplockspackning som bytts sedan 1964? Eller är det du som kan allt om motorer? Gå in på sveriges-storsta.miljonlotteriet.se för att tävla om den ärofyllda titeln.

Miljonlotteriet grundades 1964 och är ett av Sveriges äldsta lotterier. Företaget erbjuder skraplotter via prenumeration, online samt bingo på nätet. Visionen för Miljonlotteriet är att bidra till en värld där ingen far illa av alkohol och andra droger. Miljonlotteriet ägs av IOGT-NTO-rörelsen och tillsammans har de en dröm att ingen ska behöva växa upp i en värld med missbruk. Hela överskottet från Miljonlotteriets verksamhet går till IOGT-NTO:s arbete. Sedan år 2000 har man bidragit med 2,3 miljarder kronor. Läs mer på: www.miljonlotteriet.se