Omtänksam med snygga kläder är knepet för att få en partner

Omtänksam med snygga kläder är knepet för att få en partner

Omtänksamma män med humor väcker kvinnors intresse. De ska också vara snygga och prydliga, både hemma och i håret. Kvinnorna ska satsa på omtänksamhet och charm. Lite humor och allmänbildning är också bra att ha. Det här visar Miljonlotteriets drömundersökning gjord av Scandinfo.

Med mindre än en vecka kvar till Alla hjärtans dag spirar kärleken lite extra. I Miljonlotteriets drömundersökning har svenskarna fått svara på vad som attraherar dem mest hos andra människor.

Mest attraktiva egenskaper
Egenskaperna som toppar listan är omtänksamhet, charm, humor och ansvarstagande.10 procent av kvinnorna tycker att självsäkerhet är den mest attraktiva egenskapen hos andra kvinnor jämfört med 6 procent av männen. 13 procent av männen tycker att egenskapen en ”bra pappa” är mest attraktivt hos andra män jämfört med 5 procent av kvinnorna.

– Resultatet är spännande eftersom det visar en del skillnader mellan både kön och ålder. Humor, charm och självsäkerhet är generellt sett viktigare för de unga. Bland de äldre värderas omtänksamhet, ansvarstagande och allmänbildning högre, säger Åsa Fredriksson, kommunikationschef på Miljonlotteriet. För oss är det viktigt att veta vad människor drömmer om på riktigt eftersom det är det som vår verksamhet till stor del bygger på.

Mest attraktiva attribut
Attributen som svenskarna tycker är mest tilldragande är snygga kläder, frisyren, ett fint hem och snickarbyxor.

Undersökningen visar att män inte tycker att frisyren i första hand är det som gör en man attraktiv. För kvinnor är det däremot mycket viktigare. Vi ser också att frisyren framför allt är viktig i den yngsta målgruppen. 10 procent av männen tycker att en snygg bil är mest attraktivt hos andra män jämfört med 3 procent av kvinnor.

10 procent i den äldsta målgruppen tycker att en stor plånbok hos männen är det som är mest attraktivt jämfört med 4 procent hos den yngsta. 14 procent i den yngsta målgruppen tycker istället att skägg eller mustasch är det mest attraktiva attributet jämfört med 8 procent i den äldsta.

Miljonlotteriet grundades 1964 och är ett av Sveriges äldsta lotterier. Företaget erbjuder skraplotter via prenumeration, online och i butik samt bingo på nätet. Visionen är att vara bäst på att förverkliga små och stora drömmar. Miljonlotteriets ägs av IOGT-NTO och tillsammans har de en dröm att ingen ska behöva växa upp i en värld med missbruk. Hela överskottet från Miljonlotteriets verksamhet går till IOGT-NTO:s arbete. Under de senaste tio åren har man bidragit med över 1 miljarder kronor. 2012 omsatte Miljonlotteriet ca 600 miljoner kronor. www.miljonlotteriet.se