Samuel och Birgitta vann 500 000 på skraplotter från Miljonlotteriet.

Pengaregn på Miljonlotteriets vinnardag

Högvinster värda 1 miljon kronor gick iväg under Miljonlotteriets högvinstdragning. Birgitta från Frövi förverkligar sin dröm om Hurtigrutten med vinsten om en halv miljon. Samuel från Spånga vann lika mycket och använder pengarna till köpet av en lägenhet.

Tisdagen 8 december var det åter dags för Miljonlotteriets festliga högvinstdragning, även kallad Miljonlotteriets vinnardag. Totalt uppgick vinstsumman som delades ut till 1 miljon. Birgitta från Frövi hade chans att vinna 10 miljoner. Vinsten blev en halv miljon.

– Det är helt ofattbart. Det är pengar som är mycket välkomna ska ni veta. Nu kan jag äntligen åka Hurtigrutten. Det har jag alltid velat göra men aldrig haft råd till, säger Birgitta.

Vinnardagen ägde rum under festliga förhållanden på Hällsnäs strax utanför Göteborg, där de båda vinnarna hade samlats för att dra varsin högvinst. Samuel från Spånga var garanterad 100 000 kronor. Han gick också hem från dagen 500 000 kronor rikare.

­– Jag har jobbat mycket i mina dagar. Vi har skämtat på jobbet om att vinsten blir mitt avgångsvederlag. Och faktiskt även ett flyttbidrag, säger Samuel med ett skratt och berättar att vinsten ska användas till kontantinsatsen för en lägenhet.

En av dem som också är glad utdelningen av högvinster på vinnardagen är Jan Erlandsson, t.f. lotteriföreståndare för Miljonlotteriet, som också närvarade vid dragningen.

– Det är lika roligt varenda gång att få se våra vinnare vinna stort. Att samtidigt veta att vi hjälper barn och unga att komma till trygga och drogfria miljöer gör dagen lite extra speciell. Hela vårt överskott går till arbete mot alkohol- och drogproblem, säger Jan Erlandsson.

Miljonlotteriet är en av Sveriges största och äldsta lotterier. Lotteriet erbjuder skraplotter via prenumeration eller online samt bingo på nätet. Miljonlotteriet ägs av IOGT-NTO-rörelsen och hela överskottet går till att motverka alkohol- och drogproblem i samhället. Tillsammans med föreningar och eldsjälar gör vi skillnad för barn och vuxna.

Om högvinstdragningen
Miljonlotteriets högvinstdragning sker tre gånger om året. Då ger skraplotten Miljonlotten möjlighet att vinna varuvinster värda upp till 10 miljoner kronor samt Tjugan-lotten chans att vinna upp till 2 miljoner i kontanter.

För mer information:
Gustav Löfving, kommersiell chef på Miljonlotteriet.
tel: 0707-559 077, e-post: gustav.lofving@miljonlotteriet.se

Miljonlotteriet grundades 1964 och är ett av Sveriges äldsta lotterier. Företaget erbjuder skraplotter via prenumeration, online samt bingo på nätet. Visionen för Miljonlotteriet är att bidra till en värld där ingen far illa av alkohol och andra droger. Miljonlotteriet ägs av IOGT-NTO-rörelsen och tillsammans har de en dröm att ingen ska behöva växa upp i en värld med missbruk. Hela överskottet från Miljonlotteriets verksamhet går till IOGT-NTO:s arbete. Sedan år 2000 har man bidragit med 2,3 miljarder kronor. Läs mer på: www.miljonlotteriet.se