Stora risker för civilsamhället i förslag om ny spelreglering

Mycket står och faller för civilsamhället när den nya spelutredningen nu ska gå från förslag till politik. I presentationen av spelutredningen idag är frågan om fortsatt skattefrihet central. För civilsamhället står spel för en betydande inkomst. Om inte politiken står upp för civilsamhället riskerar de årliga 1,6 miljarderna från spel nästan halveras.

Överskottet från spel gör det möjligt att genomföra tusentals aktiviteter inom de ideella organisationerna. Vilka spelformer som fått arrangeras har utökats från fysiska lotterier till att även inbegripa digitala spel. Syftet för ideella organisationer att bedriva spelverksamhet är samma idag som från starten på 1800-talet. Ett livskraftigt civilsamhälle.

– Varje krona är medel som möjliggör engagemang. Under flyktingkrisen kunde IOGT-NTO snabbfotat ställa om och vara en del i integrationen för de tusentals människor som kom till Sverige. Det hade inte varit möjligt om vi skulle behövt invänta statliga medel säger Ulf Persson, förbundskassör IOGT-NTO.

Utredningen föreslår en fortsatt skattefrihet för ideella organisationer inom ensamrätten men lämnar till Regeringen att avgöra om en statsstödsprocess behöver utföras. Det innebär en stor osäkerhet fram till det att EU-kommissionen godkänner förslaget.

– Vi ser det som positivt att utredningen förslår en skattefrihet och förväntar oss att ansvariga beslutsfattare tar strid för en skattefrihet med EU-kommissionen innan en ny reglering kommer på plats säger Ulf Persson, förbundskassör IOGT-NTO.

Utredarens förslag bygger på att dela upp marknaden i tre delar. För civilsamhället kommer man innefattas tillsammans med staten i en marknad bestående av traditionella lotterier både fysiska och online. För spelformen bingo som arrangeras av ideella organisationer idag föreslås den möjligheten endast skattebefrias för fysiskt bingo men tas bort för digital bingo.

– Den framtida spelutvecklingen begränsas betydligt genom utredarens förslag om att ta bort online-bingo och inte öppna för nya skattebefriade spelformer. För en konkurrensutsatt marknad med vinstintresse måste även Regeringen säkerställa ett högt konsumentskydd säger Annika Nyberg, VD Miljonlotteriet.

Miljonlotteriet grundades 1964 och är ett av Sveriges äldsta lotterier. Företaget erbjuder skraplotter via prenumeration, online och i butik samt bingo på nätet. Visionen är att Miljonlotteriet ska berika människors vardag. Miljonlotteriet ägs av IOGT-NTO-rörelsen vars arbete ger barn och vuxna stöd att komma till en drogfri miljö. Hela överskottet från Miljonlotteriets verksamhet går till IOGT-NTO-rörelsens arbete. Sedan år 2000 har man bidragit med över 1,8 miljarder kronor Läs mer på: www.miljonlotteriet.se