Svenskarna har sagt sitt – Eva från Lyrestad är ”Sveriges största hundälskare”

Svenskarna har sagt sitt – Eva från Lyrestad är ”Sveriges största hundälskare”

Att människans bästa vän engagerar är det ingen tvekan om – det har Miljonlotteriets tävling om titeln ”Sveriges största hundälskare” bevisat. Med hela 11 612 röster stod det i måndags klart att titeln och prispengarna på 10 000 kr går till eldsjälen Eva Gustavsson från Lyrestads hundcenter.

I år firar Miljonlotteriet 60 år och det har firats med lanseringen av den största skrapvinsten någonsin på 60 miljoner. Som ett led i detta storartade firande arrangerar även Miljonlotteriet jakten på ”Sveriges största entusiaster” inom de stora intressekategorierna katter, motorer, stickning och sist men inte minst hundar. Under de senaste veckorna har tre lyckliga vinnare presenterats och nu står det även klart vem som vunnit titeln ”Sveriges största hundälskare” – nämligen Eva från Lyrestad.

–Hundar är mitt liv, jag kan inte leva utan hundar. Jag är jättetacksam över att vinna det här priset och för alla som tagit sig tid att nominera mig och rösta på mig. Det känns jättekul, säger Eva Gustavsson.

Evas kärlek för hundar har funnits så länge hon levt. Som barn hade familjen alltid hund, och när Eva var tonåring insåg hon att engagemanget även kunde användas till att göra gott. Hon tog hand om sin första fosterhund vid 16 års ålder och det blev början på hennes livs stora projekt. Sedan flera år tillbaka driver hon Lyrestads hundcenter där hon rehabiliterar utsatta hundar och hjälper dem att hitta nya hem. De allra värst drabbade hundarna i verksamheten kommer nu tack vare vinstpengarna få välbehövlig veterinärvård.

Utöver centret i Lyrestad är Eva en framstående profil bland övriga hundälskare i Sverige. Hennes stora insats för de olyckligt lottade vovvarna har uppmärksammats i sociala medier och nationell TV. Dessutom har hon under ett antal år haft ett samarbete med Polisen och Länsstyrelsen där hon tagit emot de hundar som omhändertagits av dem.

–Vi är ännu en gång golvade av det engagemang som ”Sveriges största entusiaster” har genererat. Alla deltävlingarna har gemensamt fått 106 000 röster, vilket är fantastiskt! Det känns också fint att vi kan få hjälpa till att uppmärksamma eldsjälar som Eva och ge henne chansen att ge fler utsatta hundar den vård de behöver, säger Gustav Löfving, kommersiell chef på Miljonlotteriet.

Tävlingen ”Sveriges största entusiaster” har nu nått sitt slut. Totalt har de fyra deltävlingarna genererat över 800 tävlingsbidrag och över 106 000 röster vilket är ett kvitto på svenska folkets enorma engagemang för sina intressen. Samtliga bidrag och vinnare finns på sveriges-storsta.miljonlotteriet.se.

Miljonlotteriet är en av Sveriges största och äldsta lotterioperatörer. Sedan 1964 har vi arbetat för att ge Sverige en roligare vardag. Med lotter, spel och vinster sätter Miljonlotteriet guldkant på tillvaron för tusentals vinnare. Miljonlotteriet drivs av IOGT-NTO-rörelsen och hela överskottet går till arbete för att ge barn och vuxna stöd att komma till en drogfri miljö. Läs mer på: www.miljonlotteriet.se