Framtidens återvinningscentral blir en mötesplats

Hur ser framtidens återvinningscentral ut? Glöm allt du sett hittills. Under fem dagar i oktober sätts en mobil mötesplats upp i Norra Djurgårdsstaden. Där kan du lämna in kläder och prylar, bygga om dina möbler, ta en fika och prata med hållbarhetsexperter. Det är första gången något liknande testas i Sverige.

Den mobila återbruksparken är resultatet av en innovationsupphandling som Stockholms stad genomfört. Förslaget som nu förverkligas är ett pop-up koncept som White arkitekter och Ragn-Sells ligger bakom och genomförs som ett pilotprojekt under fem dagar i Norra Djurgårdsstaden. Under projekttiden kommer workshops och seminarier att anordnas för att inspirera till återbruk, remake och reuse.

- Vi måste bli bättre på att återanvända våra prylar och material. Mycket som slängs kan komma till nytta för andra både genom återvinning och återbruk, säger Katarina Luhr (MP), miljöborgarråd Stockholms stad

Innovationsupphandlingen gjordes i syfte att göra återbruket intressant för fler. Genom att bjuda in nya aktörer som inte traditionellt sysslar med avfallshantering ges en möjlighet att tänka utanför ramarna. Blir konceptet lyckat kan det komma att användas inom fler områden i framtiden.

- Vår tanke med konceptet är att få ihop resurseffektivitet, design, återbruk och en social mötesplats i ett, säger Lise-Lott Larsson Kolessar, hållbarhetsexpert på White

- Vi vill visa att framtidens återvinningscentraler är roligare än dagens. De för människor närmare varandra. Uppför vi oss som förbrukare tar naturens resurser oundvikligen slut. Med detta vill vi visa på en bättre väg, säger Jonas Roupé, Marknadschef på Ragn-Sells AB

Målet är att öka stockholmarnas intresse för resurshushållning och att få fler att betrakta återvinning på nya sätt. I framtidens återvinningscentral ska materialet ”vila” en viss tid innan det vandrar vidare i en ny form eller till nya ägare. Framtidens återvinningscentral ska visa hur användning, återvinning och återbruk hänger ihop och bidra till ökat intresse hos besökaren.

För bilder från dagens pressvisning kontakta mikaela.kotschack@stockholm.se

PROGRAM

När: 14-18 oktober 2015

Tid: onsdag - fredag: 13:00 - 19:00, lördag-söndag: 10:00-16:00.

Plats: Älgpassgatan/Bobergsgatan 11, Norra Djurgårdsstaden, Stockholm

Inlämning av grovavfall för byte, återanvändning och återvinning kan göras under hela perioden. Ta med dina gamla kläder, oönskade prylar och möbler till återbruksparken – där gammalt blir till nytt i vår verkstad. I Framtidens återvinningscentral kan allt komma till nytta. Tillsammans plockar vi isär och bygger om.

Onsdag 14 oktober

-Återanvändning för de små

Öppet 12.30 – 19.00
12.30 Invigning av Mats Lindqvist, styrelseordförande Stockholm Vatten (MP), Britta Eliasson, planeringsprojektchef Hjorthagen och Ulla Bergström, kontorschef White arkitekter Stockholm

13.00 – 19.00 Inlämning och byte av oönskade prylar, möbler och kläder.

13.00 – 15.00 Retoy, Leksaksbyte – förskolebarn 3-6 år.

16.00 – 19.00 Eco-Vego cykel, försäljning av ekologiska och vegetariska wraps och mackor.

Torsdag 15 oktober

– En blick in i framtiden

Öppet 13.00 – 19.00
13.00 – 19.00 Inlämning och byte av oönskade prylar, möbler och kläder.

17.00 – 18.00 Miljönären – Bli rik genom att laga, låna och återanvända, Marita Söderqvist, Stockholm Vatten.

Fredag 16 oktober

– Från trasa till trend

Öppet 13.00 – 19.00
13.00 – 19.00 Inlämning och byte av oönskade prylar, möbler och kläder.

15.00 – 18.00 Textilåtervinning, Karin Sundin, Stockholm Vatten.

15.00 – 18.00 Lånegarderoben, Karin Sundin.

18.00 – 19.00 Houdini – Produktutveckling mot en cirkulär omställning, Eva Karlsson.

14.00 – 19.00 Food truck: Vegan Soul Train.

Lördag 17 oktober

– Låna, det nya ägandet

Öppet 10.00 – 16.00
10.00 – 16.00 Inlämning och byte av oönskade prylar, möbler och kläder.

11.00 – 12.00 Miljönären – Bli rik genom att laga, låna och återanvända, Marita Söderqvist, Stockholm Vatten.

13.00 – 14.00 Vill du få tips på hur du rensar och skapar en varaktig ordning och reda som håller över tid, på ett enkelt sätt? Brita Hahne, Smpl™ - Organiserad Enkelhet.

10.00 – 16.00 Fikaförsäljning, Globala gymnasiet.

11.00 – 16.00 Food truck: Vegan Soul Train.

• återvinning
  • åvc
  • katarina luhr
  • white