Ge kulturen ett lyft

Barn och unga är vinnare om socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet får stockholmarnas förtroende i höst. Idag presenterar de tre partierna ett kulturlyft för Stockholm, där den moderatledda majoriteten nedrustat kulturverksamheten.

Bland annat har avgifterna i Kulturskolan chockhöjts, stadsdelarnas kulturbudget har skurits ner och kulturbonusen har försvårat för nya oetablerade grupper.

-De senaste fyra åren har på många sätt varit förlorade år för kulturen i Stockholm. Jakt på sponsorer har prioriterats politiskt framför nyskapande och kreativitet. Därför är jag glad att vi rödgröna nu kan presentera en gemensam offensiv kulturpolitik, säger Carin Jämtin (S).

-I vårt Stockholm ska alla barn och unga få uppleva kultur i vardagen. Kulturutbudet ska engagera fler och synen på vad som är kultur ska breddas. Vårt mål är att minst 10 000 fler barn och unga än idag ska delta i Kulturskolans aktiviteter och vi vill återinföra kultursamordnarna som ska arbeta med att nå nya grupper, säger Yvonne Ruwaida (MP).

-Borgarnas så kallade kulturbonus försvårar idag tillvaron för oetablerade, nyskapande grupper och för unika kulturyttringar, inte minst bland unga och invandrare. Vi vill istället fokusera på kvalitet och höja kultur- och integrationsstödet så att de fria grupperna får möjlighet att verka runt om i hela Stockholm. Vi vill också öppna en nyteaterscen i Järva/Västerort och säkra Unga Klaras framtid, säger Ann-Margarethe Livh (V).

Programmet ”Ge kulturen ett lyft” bifogas.

Carin Jämtin, pressekreterare Christian Scharf, 0761- 22- 91 99.
Yvonne Ruwaida, pressekreterare Anna Norberg, 0761-22 97 97.
Ann-Margarethe Livh, pressekreterare Annie Olausson, 076 12 29 519.

• kultur
  • kulturskolan