Moderaterna skär ner på tillgänglighetsanpassning av idrottslokaler

I idrottsnämndens budget för 2010 satsade Stockholms stad 9,6 miljoner kronor på tillgänglighetsanpassning av idrottslokaler. I budgeten för 2011 har idrottsborgarrådet, Regina Kevius (M), nästan halverat denna satsning till 5,5 miljoner kronor.

- Moderaternas nedskärningar på föreningsbidrag är ett fult slag under bältet på de hundratusentals stockholmare som idrottar och engagerar sig ideellt. Detta i kombination med deras kraftiga nedskärningar på tillgänglighetsanpassning av idrottslokaler skapar en negativ trend, säger Per Bolund (MP), oppositionsborgarråd Stockholms stad.

- Som pappa och ideellt engagerad tränare inom ungdomsidrotten blir jag oerhört provocerad. I mitt basketlag finns en tydlig risk att några av tjejerna inte kommer att kunna vara med längre. Som politiker tycker jag det är helt oförståeligt att en stad som årligen går med miljardöverskott väljer att göra besparingar på föreningsverksamhet och tillgänglighetsanpassningar, säger Per Bolund (MP).

- Moderaternas slogan ”ett Stockholm där alla får växa” klingar otäckt falskt. I Miljöpartiets budget prioriterar vi att satsa ytterligare istället för att skära ner. Vi inser en krona satsad på föreningslivet mångdubblas genom det ideella engagemang som möjliggörs, säger Per Bolund (MP).

• idrottsnämnden
  • idrottslokaler